Att prestera

Att göra bra ifrån sig på tävling är inte alltid så lätt som det kan se ut. Allt ska klaffa, gå ihop, man ska förstå varandra och framför allt så ska du som förare hålla koll på både dina nerver och din egen insats på planen. Det är en helt annan sak att prestera på träning än på tävling. Och du som förare sätts i helt olika slags situationer. Många har väl tänkt på att träna hunden att kunna prestera i olika tävlingssammanhang men hur många är det som tänker på att träna sig själva på att kunna prestera i olika slags situationer? Jag vet inte hur det är för er andra men för mig och Kex när vi tävlar är det oftast för mig som det brister. Kex vet vad hon ska göra, hon kan, och därför känner jag mig lite taskig när om jag själv inte har tränat på sånt som jag behöver träna på. Det känns liksom inte rättvist för Kex att jag förväntar mig att hon ska klara tävlingen om jag själv inte har tränat på sånt. Jag menar, det är ju mer än bara hundens prestation som är avgörande på en tävling. Enligt mig har föraren en väldigt stor del i hur det går. Därför finns det saker som jag brukar ha med mig att träna på.
- Kunna prestera på beställning. Vid en viss tid, en viss plats, fast än att folk tittar. Kunna prestera i ett visst sammanhand kunna visa upp vad man kan. Du har ett försök att fixa det. Nu eller aldrig som det gäller.

- Ha ett "pokerface". Även fast än något inte gick riktigt som du tänkt dig kunna le bort det lite. Göra ett trevligt intryck på domaren och liksom "sälja sin prestation".

- Kunna prestera även fast än folk kollar på dig. Ser vad du gör i minsta detalj. Att kunna strunta i dom och komma in i er bubbla i alla fall.

- Kunna behålla koncentrationen fast än saker händer runt omkring dig. Kan t.ex. vara i skolan när du sitter och räknar matte. Måste du verkligen kolla vem det är som gick in genom dörren? Hur många tal kan du egentligen räkna innan du tappar koncentrationen och börjar tänka på något annat?

- Att ha en plan B. Att vara snabbtänkt om något skulle bli fel. Kunna rädda situationen, få tillbaka kontrollen och få det att fungera på ett annat sätt.

- Kunna ladda om även fast än någonting blev hel knas, det blev inte alls som du tänkt dig, helt fel. Att kunna strunta i det och köra på i alla fall. Att kunna gå in i bubblan igen och bara köra.

- Våga utmana sig själv och ta sig över hinder istället för att fuska sig runt dom. T.ex. avskyr jag att göra någonting först, jag vill helst ha någon annan att kolla på innan jag gör det. Men att kunna vända det, att vilja vara först. Att utsätta sig för sånna situationer att du blir först och så inse att det inte är så farligt ;) Att stärka sig mentalt liksom.

Det är några tankar som jag har om hur jag själv kan göra för att förbättra resultatet på tävling. Vad har ni för tankar kring det här?


Kommentarer
Postat av: Marie,Love&Carma

Mycket är det att tänka på, inte konstigt att det är svårt att få till det :)

2012-05-03 @ 20:14:48
URL: http://wwww.briard.mia-co.com
Postat av: Lovisa

Väldigt bra skrivet! :)

2012-05-04 @ 14:37:52
URL: http://lovisalessie.bloggplatsen.se/
Postat av: Pia

Å, vilket bra inlägg, Jenny!

Jag tror på att ta sig in i "bubblan", där man i princip får ett tunnelseende där bara hunden och jag existerar - då kan man koppla bort t ex att andra står och tittar, och annat ovidkommande. När jag har den där superkontakten med min hund, det är "lyckobubblan" för mig! Och då spelar det faktiskt ingen större roll vad det blir för poäng;-)

2012-05-06 @ 23:36:28
URL: http://www.khemosabi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0