Svar på fråga!

För ett tag sen fick jag en fråga som jag inte har besvarat ännu. Kanske dags att göra det nu ;)

.jag brukar köra med en liten liten korvbit som belöning då och då under promenaden för att hon ska gå brevid mej, men så fort hon fått en smula skuttar hon glatt iväg!

Eee jaha..? Ska jag behöva ge henne typ en korvring för att hon ska gå klistrad vid min sida?? vad gör jag för fel?


Som jag förstår det har du hunden lös? Jag har lärt in kommandot "här" till Kex när jag har henne lös. Det betyder att hon behöver inte gå fot men hon ska hålla sig nära mig. Om hon är bakom, framför, på höger eller vänster sida spelar ingen roll. Bara hon håller sig till mig.
När jag lärde in det så gav jag henne godis när hon var i närheten av mig sen när hon gick en för lång bit ifrån mig sa jag "ö,ö", "här" och när hon kom fick hon godis och på så sätt lärde hon sig att det lönar sig att hålla sig till matte ;) Sen körde jag väldigt mycket kurragömma ett tag. Så fort hon sprang iväg för långt utan att ha koll på mig stack jag och gömde mig eller bara bytte håll. Det jag vill när jag gör såhär är att lära henne att 1. Det lönar sig att vara hos matte, det är roligt att vara där! 2. Det är Kex som ska hålla koll på vart jag tar vägen och inte tvärtom.
Det var det jag kunde komma på.
Och jag tror inte att du gör något fel, absolut inte! Men en korvring skulle hon nog gilla  ;)
Om ni andra också har tips så kommentera vetja´!
Nej, nu blev jag sjukt sugen på värsta glaset mjölk. Så nu ska jag gå och dricka mjölk och få cancer, vilket man får om man dricker mjölk enligt kära Ronny ;) 
Ha en bra kväll!

FOTO: Ida LT, MODELLER: Bella och Floyd.

Kommentarer
Postat av: hugan

Min fråga! :) Tack för svar! hmmm...jag har henne både lös och i koppel när jag gör precis sådär som du beskriver! :-D Men alltså....hon vill gärna dra i kopplet ändå, eller om hon är lös så skuttar hon glatt iväg så fort hon fått en gobit. Kanske borde jag vända/gömma mig mer, så hon får upp ögonen mer för mig än allt annat. Kanske har jag för bråttom? Å andra sidan, hon är ju två år i juni...när ska hon fatta??? eller gör jag för lite ändå?

Oj nu blev det nästan nya frågor igen ju!



Hoppas mjölk glaset smakade gotta! Tror verkligen inte att det är nån cancerrisk med det!!

2012-03-12 @ 22:15:48
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Dessi & Teddie :)

Kommer med en fråga här jag också, hur har du lärt in ställande under gång?



Behöver börja om med det med Teddie och vet inte vilken metod som skulle funka bäst :)

2012-03-13 @ 17:40:56
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Dessi & Teddie :)

Sv: Okej, så bra! :)



Testade något jag själv kom på nyss och det verkade funka inomhus iallafall, dock har vi rätt trångt inne så skall testa när vi går till nån plan och tränar imorgon, bara jag får ställandet att funka så kan vi börja finslipa inför tävlandet! :)

2012-03-13 @ 18:43:30
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Dessi & Teddie :)

Sv: Haha, det är nog ett helt vanligt sätt tror jag, iallafall så kom jag på att jag inte lärt honom "stå" i position, så kommenderade stå några gånger i position och sen testade jag även när vi gick och det verkade funka, skall testa mer imorgon då :D

2012-03-13 @ 18:55:21
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: hugan

Tack tack tusen tack kära du för fina svar! Jag känner och ser att jag gör som du beskriver det redan :-) Men antagligen så är det det där med TÅLAMOD! Ibland har man bråttom nånstanns och orkar/hinner inte tjata på med den där träningen...kanske då det faller!?

Jag känner att vi är på rätt väg, men nu ska jag tack vare dina peppande tips vara ännu tuffare/tålmodigare! ;-D

2012-03-13 @ 19:06:51
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0