Intervju

För ett tag sen blev jag intervjuad till tidningen Lagotto Nytt. Jag tänkte att varför inte svara på frågorna här i bloggen också? :)
Foto: Ida L T      Puss ;)


Hur kom det sig att du började med just lydnad?
Innan jag fick Kex, för ungefär tre år sen, visste jag så gott som ingenting om lydnad. Jag trodde lydnad skulle vara något tråkigt, inte alls någonting för ungdomar, det var agility som jag ville hålla på med. Men jag hade ju knappt satt min fot på lydnadsplanen då. När jag sen fick hem lilla Kex insåg jag rätt så snart att hon behövde göra någonting. Eftersom hon var för liten för att köra agility än så vi gick en valpkurs och fortsatte sen på en grundkurs i lydnad. På den kursen märkte jag hur roligt det faktiskt är med lydnad så jag fick mer smak och på den vägen började vi träna lydnad lite mer målinriktat.


Vad är det bästa och roligaste med att träna och tävla lydnad?
Jag älskar samspelet jag känner mellan Kex och mig. Det är en speciell känsla man får när allt bara klickar och fungerar precis som man tänkt sig, när man får känslan av "flow" och allt bara flyter på. Efter ett sånt träningspass eller tävling kan man sväva på små moln ett bra tag efteråt ;)


Har du något tips att ge till någon som vill börja eller precis har börjat att träna lydnad?
Våga ta för er på brukshundklubbarna och var inte blyga för att fråga en kunnig person om du skulle ha en fråga eller stöta på ett problem. Våga också tänka lite utanför boxen. Och det viktigaste av allt, glöm inte bort att ha KUL!


Vad gör dig och Kex till ett bra lydnadsekipage?
Oj, vilken svår fråga! Vi är väldigt tajta, vi är väl som Bill och Bull ungefär, Kex är min idol och jag är hennes och vi har 110% förtroende för varandra. Själv är jag väl rätt så målmedveten också, haha. Sen så tror jag mycket gör att vårat huvudmål är att ha så kul som möjligt, det som kommer på vägen blir liksom en bonus. Det fungerar som en extra glädjekick!


Vad innebär det för dig att vara med i lydnadslandslagets talangtrupp?
Självklart tycker jag att det är jätteroligt att jag och Kex var ett utav dom ekipage som kom med i talangtruppen den här gången utav alla dom som sökte! Jag har fått nya trevliga kompisar, mycket ny kunskap och inspiration och motivation ifrån alla duktiga ekipage som var med på lägret. Jag tycker också det är väldigt roligt att jag fått möjligheten att representera vår ras och inspirera andra så kanske lite fler lagottoekipage kommer ut på tävlingsbanorna. Men det kan vara lite jobbigt när man ska tävla numera. Nu när vi är med i talangtruppen kan det vara så att lite fler har koll på vilka vi är och har väl lite förväntningar på en när man kliver ut på tävlingsbanan. Men som en träningskompis sa "Kom ihåg att du är ju fortfarande samma person som du var innan! :)"  Så det kan vara lite jobbigt innan men det glömmer jag bort så fort jag sätter foten på plan.


Vad tyckte du var det bästa med talanglägret?
Allt var ju så kul och lärorikt! Det var väldigt roligt att få träffa alla dessa superduktiga förare och hundar, få inspiration av dom och få nya idéer och tankar till träningen. Sen var det väldigt kul att få träffa Maria Brandel också och få höra vad hon tyckte och tänkte kring lydnadsträning/tävling och en sen få lite respons på en själv som ekipage.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0