Open up your mind and think outside the box

Hundträning är, som jag skrivit förut, så mycket mer än att bara gå ut på plan och träna in momenten. Det är mycket tänka också. I alla fall upplever jag det så. Och det är här det kan strula till sig, att sätta tanke till handling. Kanske fungerar det inte som du tänkte dig. Kanske fungerar det inte som du fått lära dig på kursen du gått att man "ska" lära in/göra. Självklart är det så att en och samma sak inte fungerar på varendaste hund. Hundar är individer precis som vi människor. Men en sak är vi lika på. När vi tycker det är roligt, lär vi oss oftast snabbare. Så här kommer mitt tips till er. Tänk utanför boxen! Gör träningen till er, gör det till något speciellt! Du behöver absolut inte göra som alla andra gör!! Hitta på nya sätt att lösa saker, bryt mot "reglerna" och våga vara annorlunda. Våga låta tankarna flyga iväg och gör bilden i huvudet till din verklighet. Vrid och vänd på det. Släpp taget om självkontrollen. Klättra högre upp och titta på saker från ett annat perspektiv. Det är när du tänker utanför boxen du låser upp alla lås. Täk utanför boxen och du lär bli förvånad av resultatet! ;)


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har läst din blogg i några veckor nu :) gillar den mer och mer hela tiden. Snart börjar jag att bli berovände ;) Har även blivigt otroligt inspirerad till att börja träna lynard igen.

Kram

2012-02-13 @ 21:13:39
URL: http://letfors.webb.se
Postat av: Anna med Salsa

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg vad syftet är med att man tränar. I alla fall är det så för mig att det är inte själva lydnadstävlandet som är målet egentligen. Syftet är ju att jag och min hund ska ha en bra relation och samarbete. Ett sätt att utveckla det är för mig att träna lydnad. Jag gillar att det är någon annan, lydnadsreglerna, som bestämt hur momentet ska utföras och jag ser momentet som en utmaning som jag och min hund tillsammas ska lära oss. På så vis utvecklar vi hela tiden vårt samarbete och relationen genom att jag lär mig hur jag ska lära ut och kommunicera på ett sätt som passar just min hund och min hund lär sig hela tiden att bättre förstå mig. Genom att fokus hela tiden är på att träningen ska vara rolig blir vår relation lustfylld. Ja, det är iaf mina tankar om det du skrev.

2012-02-14 @ 17:43:01
URL: http://medaptitpalivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0