Morgonstund har guld i mun

Jupp, så är det! Gick upp en timme tidigare idag för att gå ut och träna med Kex. Hade varken tränat på 'riktigt' i måndags eller tisdags och Kex började bli lite av ett tassande nervvrak här hemma ;). Jag hade inte hunnit träna med henne ikväll heller så det var bara att pallra sig upp ur sängen och gå iväg till fotbollsplanerna med träningsväskan på ryggen. Ni skulle sätt Kex när jag tog öppnade skåpet där väskan står. Hon sprang direkt till väskan och puttade med nosen på den. Frågade om hon ville träna och så sprang hon och hoppade på dörren. Toka, träning är i alla fall roligt!
Länkade ihop ett långt fritt följ, sättande under gång och rutan idag. Hon var lite övertaggad så det blev lite ljudningar här och var i fria följet. Då sa jag bara 'tokigt' och hoppade ur position snabbt som blixten ;) Efter ett tag samlade hon sig lite. Koncentrationen var på topp och likaså attityden. Stegförflyttningarna är något vi måste träna lite mer på. Kex och jag måste lära oss att samla ihop oss lite. Kex vill gärna flyga iväg och jag tar gärna väldigt långa och snabba kliv. Men när vi gör det långsamt så saxar Kex benen riktigt fint, precis som sin matte, haha ;)
Vid rutan fick Kex lite problem. Det är svårt nu när det är så långt ifrån, tycker hon. Men tillslut så grejade hon det och så kom den efterlängtade bollen tillslut! En sak jag märkte när jag länkade ihop sådär var  att jag inte tror Kex fattade att det var olika moment, precis som jag tycker att det ska vara, men så fort hon fått bollen så blev hon rätt så trött i huvudet. Koncentrationen försvann en aning och att ladda om till topp var lite svårt. Så det måste vi öva på att ladda upp efter att ha fått det man längtat efter. Grejen kommer ju tillbaka om man gör rätt! ;)
Apporteringarna idag var riktigt fina för att vara Kex's. Hon sprang ut, greppade och galopperade in igen. Nu ni så har hon målbilderna i huvet. Dom kanske inte är dom starkaste än men dom finns där ska ni veta. Efter apporteringarna gick vi över till vittringen. Gick bra det med. Hon apporterade in pinnen riktigt fint. Fast det är ju fortfarande tugg där. Nu när vi börjar få fart så ska jag börja träna på att få bort en gnutta tugg också! Har en övning som jag såg att någon fick göra på lydnadslägret. Tror allt att jag ska pröva den! Gjorde en kluring i vittringen idag. La den rätta pinnen en bit ifrån dom andra pinnarna. Det skulle ju kunna hända så på tävling att pinnen som jag tagit i flyger iväg av någon anledning. En tass kanske kommer emot den? Först så sprang hon bara ut och la inte märke till den pinnen som jag lagt ut lite längre ifrån de andra. Så tillslut när hon inte hittade den rätta pinnen så bara tog hon någon. Jag sa 'tokigt' och så började vi om. När jag skickade ut henne då såg jag hur hon verkligen jobbade! Hon ansträngde sig verkligen och då hittade hon den! Tjohooo, vad bra!
Inkallningen fortsätter vi jobba med målbilder. Vi vill ha fart med snabba ställanden och lägganden.
Imorgon blir det att stiga upp tidigt igen, ridning på kvällen och läxor på eftermiddagen... Men det var ju faktiskt skönt med att träna på morgonen, borde ni andra ta och prova någon gång!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Flitigt! Har ofta ambitioner att gå upp tidigt för att gå en promenad eller träna men på något vis lyckas jag aldig.. ;) Kanske ska ta och försöka igen :)

2011-09-22 @ 21:34:12
URL: http://tassarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0