Glada Jenny! ;)

Halloj alla!!
Igår blidde det ingen kurs på klubben för det var medlemsmöte. Så jag passade på att ta min lediga tid och lägga den på att köra igenom lite av treans moment nere på ängen. Har ju blivit en hel del detaljträning här hemma nu och kan säga att både jag och Kex tyckte att det var helt underbart att köra 'riktiga' moment ;) Vi kom ut vid åtta och då var det redan mörkt ute så det blev inga kort till er. Var kom hösten så snabbt ifrån förresten?? Onödigt att det blir mörkare tycker jag men skönt att det blir svalare ute. Hur som, så tränade vi i alla fall på rutan, trä och metallapporten, sättande, läggande och ställande under gång, målbilder i inkallningen och så fritt följ. Både metall- och träapporteringen gick bra! Har tränat jättemycket på den senaste veckan att så fort hon griper den så springer jag bakåt och gömmer mig någonstans. Nu var det kanske mörkt så det kan ju vara så att hon inte såg mig fören hon kommit en bit. Men hon galoppade in med båda apporterna. Tjohoo!! Jag tänker då allt fortsätta med att springa jag! ;) Rutan va det första vi körde, den såg vi knappt efter 5 min vi kört den. Den här gången försökte jag mig på en liten luring. Jag vill ju att Kex ska tänka att hon bara ska springa snabbt igenom konerna och inte stanna fören jag säger till. Därför så kommenderade jag bara rutan men sa inte stanna när hon va där i bara för att se vad hon gjorde. Och hon klarade mitt lilla test. Hon sprang rakt emellan konerna, eller ja okej då, i bakre delen av rutan började hon göra sina var-är-bollen-studs ;), och tjof så kom bollen framför näsan på henne. Efter rutan så blev det lite fritt följ. Fria följet har ju 'glömts bort' lite nu på senaste tiden. Jag har börjat köra mycket med klicker. Jag försöker att sluta prata när jag går och för att Kex ska förstå att det är bra fast än jag är tyst så klickar jag istället. Kan säga att jag tycker det går bättre än förut. Jag babblar inte en massa som förut, det enda jag säger nu är 'bra' eller 'duktig' i slutet på ett moment eller så säger jag 'tokigt' om det råkat bli fel eller om jag inte är riktigt nöjd. Det som var lite jobbigt här var att Kex inte såg så där jättebra pga att det var så mörkt och igår kan jag säga att jag konstaterade vilka höga förväntningar hon har på bollen. Haha, tokfia. Så fort jag berömde for hon iväg och börja leta efter vart bollen hamnat. Haha. Men jag har börjat försöka belöna med kampleksaken. Det fungerar ibland och ibland inte men det har i alla fall blivit bättre. Här om dagen så kampade hon väldigt bra, för att vara Kex. Hon tog i och riktigt drog och tyckte det var roligt! Härligt att se! :) Sen så kampade hon också fast än jag hade bollen mellan fötterna en gång. Då var jag sååå nöjd med henne ;).
I fria följet tränade vi en del på tempväxlingar. Jag vill att hon ska hålla positionen även fast än det blir språngmarsch eller sakta marsch. Jag tycker hon klarade det bra. Sättande, läggande och ställande under gång var bara något litet jag la in. Men det fungerade bra det med. Hon skulle kunna bli något snabbare kanske, men äsh! Inkallningen var det målbilder vi tränade. Jag körde en övning som jag fick tips om ifrån Mia & Carma. Den fungerar bra, brättar om den en annan gång. Sen avslutade vi med lite fritt följ igen innan vi gick hem. Tycker att Kex attityd under hela träningspasset var fin dock var konsentrationen inte den bästa. Kan ha varit för att det var mörkt ute, jag vet inte riktigt. Men man kan ju inte vara 100% hela tiden eller hur?

Waow, nu ni, nu fick ni två inlägg i ett. Inte så tokigt va? Haha. Idag har det varit en, utan tvekan, braaaa dag hittils. Började med rödkurs, som vi kallar det, på matten och gissa vad. Jag fattade faktiskt vad jag höll på med! Grät inte en endaste gång av frustration under den lektionen! Tjohooo, efter den lektionen var humöret på topp! Sen så blev jag bara gladare och gladare ju längre tiden gick. Till och med sista lektionen var fortfarande humöret på topp! Sitter fortfarande och ler här hemma när jag tänker på min braiga dag, haha! ;)
Nu så ska jag snart äta lite innan jag drar vidare mot stallet. Egentligen borde jag plugga lite inför våra äckelprov. Men vet ni vad,  jag skippar det idag. Har ändå rätt så bra koll på läget och det är ju en hel vecka kvar till no-provet. Jag behöver då inte oroa mig inte.
Förresten så har vi fått nån sån här gymnasiekatalog hemskickat till oss som går i nian. Känns faktiskt lite läskigt. Tänk nästa år börjar vi gymnasiet! Herregud... Har i alla fall hittat en väldans intressant linje. En hundlinje blandat med natur faktiskt. Så jag får en yrkesexamen och blir utbildad instruktör och lite sånt i skolan samtidigt som jag kan plugga vidare till t.ex. veterinär senare. Och vet ni en supersak med den linjen då!? Man har hund på schemat en hel dag i veckan! Då är man ute och tränar med sin hund och sånt. Hur bra? Det verkar vara en rolig linje tycker jag. Kanske nåt som skulle passa mig?? Hmm... ska spekulera vidare om det där. Men, a, det ser ju lovande ut. Det enda som är då är att jag verkligen måste börja anstränga mig hårdare med matten. Men, äsh, chillpill, det här fixar sig :) Ohjää!
Don't worry be happy!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Sv. Jag tränar så med inkallandet. Ibland leksak/godis bakom för snabba ställanden, ibland kastar jag förbi mig för farten och ibland slänger jag leksak till henne/belöna med godis. Jag varierar med andra ord för att få med alla bitarna. Men jag vill ha det ännu snabbare. Krävs kanske bara mer träning :)



Men där med rutan fick jag en påminelse av dig i alla fall. :) Att få henne att tänka framåt liksom, det behövs nog. Änsålänge ha vi bara shejpat in rutan och belönat med lek i den. Men ska böja kasta leksak precis när hon är påväg in i rutan igen.



Kul att det går bra med både apporterna och matten. Det är så frusterande när man inte förstår!



2011-09-15 @ 21:41:59
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: mia,love&carma

Roligt att du provade och att det funkade ;-))

fortsatt lycka till

2011-09-16 @ 22:31:34
URL: http://www.briard.mia-co.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0