Bevakning, agility och lydnad

Idag var det träning med bevakningsgruppen för mamma och Zentas del. Självklart var jag med och tittade och sen lekte jag lite figurant i skogen. För Zentas del gick det bra! Hon har blivit en riktig hejare på att spana efter skurkar i skogen ;) Går ut och markerar fint! Tanken är ju att mamma och Zenta ska ut och tävla senare och i och med det så är det lite nya moment i lydnaden som ska till. Så dom har börjat öva på stegen och krypet. Jag tycker att det ser bra ut efter de få gånger dom har kört. Stegen tycker Zenta är lite jobbig, hon måste börja tänka på var hon har bakbenen. Haha, hon ser så rolig ut när hon står och funderar. Mitt i allt ihop när hon har tagit jättemånga steg på den där stegen stannar hon bara upp och det ser ut som om hon tänker "nej, hur var det man gjorde nu igen?". Men efter det lilla stoppet kör hon på igen. Man kan väl säga att det går sakta men säkert framåt ;) Krypet har jag inte kollat på när dom kört men det jag har hört på mamma tycker hon att det går bra. 

Självklart har dom andra småtossarna fått träna idag också. Mamma och jag åkte iväg till klubben ikväll igen så Ida körde vi lite agility med. Hon tycker att det är bra kul. "Bara ro hit en köttbulle så gör jag vad som helst!" säger hon. Haha! Hennes utstrålning är så härlig. En riktig liten glädje toss det där! Ögonen bara lyser på henne när hon får beröm, lilla Ida. Slalomen har fastnat riktigt bra och ser superfin ut. Får fimla någon gång och visa er.

Kex träning går framåt. Platsliggande där vi har börjat med att huvet ska ligga nere i backen börjar faktiskt arta sig. Har börjat med störning nu också, bollar kommer farande lite hipp som happ, jag går över henne, runt henne och lite sånt men hon ligger så fint där hon ska. Det som hon gör är att hon ibland tar upp huvet när jag går ifrån henne, men det fixar sig snart det också ska ni se! Sättande i grupp går också bra. Inga problem där inte, peppar peppar ta i trä! ;) Vi fick en genomkörare av mamma ikväll. Jag tycker att det ser bra ut. Vittringsprovet tycker hon är riktigt roligt!! Metallen tycker hon inte om. Men jag tror jag kom på varför idag när vi tränade. Jag har halsbandet på när jag tränar med Kex och på halsbandet är det ju en sån där kedja. När hon ska ta upp metallen  så slår kedjan i den och det skramlar. Jag tror det är därför hon blir osäker. Det är bara av med halsbandet och se om det fungerar! Vi har fått ett litet problem till nu. Hon blandar helt ihop stanna och ligg och varför hon gör det är för att jag har gjort lite fel med rutan. Jag har sagt stanna ligg. Så det har blivit som något slags samma kommando för henne. Inge mer läggande i rutan här inte. Fjärren går sakta men säkert framåt. Pratade med Viljo idag och berättade om Kex ena tass (vänsterbak låser hon inte utan rör fram och tillbaka i vissa byten) men han tyckte inte att jag skulle hänga upp mig på det. Så då skiter jag i den och så kör vi bara på. Läste lite i reglerna nyss och det står inget om att dom inte får lyfta alla tassar, det enda som står är att dom ska vara kvar på samma ställe...  hmm.. jajaja, vi ska kämpa på det här. Trägen vinner, säger man inte så? ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0