Zentas träning

Hej hopp! Som jag skrivit förut vet jag att många av er vill veta lite mer om hur det går för mamma och Zenta. Så jag tänkte att mamma kunde få skriva några rader här idag. Enjoy... ;)



Åhå jaja, då är jag gästbloggare ...  Jenny tycker att jag ska skriva lite om mitt liv som arbetande och hundtränande mor, ja för att inta tala om min egna fysiska träning. Det sistnämnde går ju fort att skriva om - jag tränar regelbundet, 1- 2 gånger i månaden. Målet är förvisso 2-3 gånger i veckan, varför har det då blivit så? Var har min lediga tid tagit vägen? Jag säger bara ZENTA. Den underbart härliga hunden Zenta. Zenta kom in i våra liv med storm; en glad, öppen, busig hund med stora öron och en eftertänksamT, utforskande blick i det mörkt chockladbruna ögonen. En hund som pockade på sin rätt att få vara med, inte ligga i rummet bredvid eller på annat sätt vara, i hennes ögon, "förvisad" ut från gemenskapen. Idag är Zenta på pappret 1,5 år. Vad har vi då sysslat med under denna tid medan Kex och Jenny har sprungit runt från tävling till tävling. Tja ganska snart bestämde vi, Hans och jag, att något måste vi göra med Zenta. Och det var Hans som skulle vara föraren. Tidigt stod det dock klart att Zenta blev mitt projekt. Efter valpkursen, började vi med grundkurs appellydnaden. Därefter var ett nytänkande på sin plats. Med de andra hundarna vi tidigare haft, hade jag redan hållt på med lydnad, spår, viltspår. Tävlingsmässigt har vi som högst tävlat i lydnadsklass 3. Vilket till stor del beror på mig och mina dåliga nerver. Och det tråkiga är, att ju äldre jag blir desto svårare blir det att starta i en tävling. Jag pallar bara inte det! Så vad skulle det då bli. Hm, varför inte testa bevakning. Det fanns ju ingen Berger Picard i Sverige som var utbildad bevakningshund, men i och för sig finns det ju inte så många Berger Picarder heller. Utomlands har dessa hundar använts till lite allt möjligt exempel, förutom vallning är IPO, lydnad, agility, men mer om det kan du läsa på andra sidor som handlar om Picarder. Vi anmälde oss i alla fall till bevakningsutbildning. Med skälvande ben åkte vi till klubben för "uttagningen". Det var nervöst. Skulle hon gå igenom kraven. Hundarna kopplades upp i en stor cirkel i skogen, första basträningen, där lämnade vi dem och fick gå och fika. Kursledarna skötte därefter "uttagningarna", som bestod i kroppsvistering, hantering och lek när de sköt. Zenta klarade allt förutom att hon inte ville leka med de där konstiga "gubbarna". Hon hade fullt sjå med att titta efter mig då hon hade fått korn på mig när de passerade oss på vägen till plan. Men hon klarde det, HURRA sa vi och rullade hemåt. Då visste vi klart inte hur mycket tid detta skulle ta. Det visade sig att det inte bara är bevakning som ingår utan 1500 m spår och viss lydnad. Här är det ju lite marigt. För vi, Zenta och jag, hade ju inga bakgrundskunskaper, förutom lite lydnad. Det var bara att sätta igång med ALLT. Hur har det då gått?? Bevakningen - är en rolig gren. Självklart går det inte helt 100% på räls hela tiden. Under den här tiden har Zenta haft några mognadsfaser och en löpperiod. En del gånger känns det som om vi tar 5 steg framåt för att andra gånger känna att vi tar steg tillbaka. Idag har hon koll på personer som ligger ute i skogen eller smyger sig på, men det är inte alltid som hon tycker att figuranten är så rolig att hon vill ut och busa med dem. Nyligen har vi börjat belöna både med köttbullar och eventuell lek. Zenta kan inte motstå köttbullarna, de suger fett. En rolig övning vi har haft var inomhus sök. Efter att smält det första intrycket tyckte även Zenta att det var kul. Hon arbetade på som bara den. Det var kul!!! En annan rolig övning var när vi fick ökade kunskaper i hur vi som figuranter kan få igång respektive dämpa hundarna. Jag trodde inte att detta skulle vara något för Zenta, men där blev jag lurad. Han som höll i detta var strålande. När vi kom in i "hangaren" (där vi höll till) for Zenta mot denne man med full iver. Det var kul att se, jag blev verkligen överraskad. En helt främmande man kunde få fram så mycket ur Zenta på så kort tid. Zenta har nämligen en svagare sida. Hon är väldigt signalkänslig och blir fundersam. Om figuranten hukar sig över henne eller stirrar henne i ögonen, blir hon således avvaktande. Väntar ut figuranten och undrar, han som nyss var så snäll varför håller han på med det där, nu??? Jag har faktiskt aldrig haft en hund som har reagerat så kraftigt. Hon kan förändras snabbt, bara med förändrad kroppsställning hos figuren framför. Zenta verkar tänka mycket, ser ut som det rör sig hela tiden av olika tankar och funderingar i huvudet.
Lydnaden - den traglar vi vidare med. Mitt fokus är inte lydnad. Jag tycker inte det är så roligt. Fast klart är målet att vi ska klara momenten. Jag lärde tyvärr in högersvängarna fel från början. Kallade på henne, ryckte kanske lite i kopplet för att få med henne runt osv. Jag litade inte på henne. Trodde hon skulle starta bus hela tiden när jag inte såg, Kex fanns ju oftast mycket nära. Å visst drog hon iväg ibland, precis som alla andra unghundar. Till 70% kan hon momenten men det är de sista 30% vi jagar.
Spåret - här har vi jobbat på bra. Tråkiga är bara att det nu under en längre period har varit så mycket snö i skogen och så mörkt ute, när jag kan. La ett spår senast i januari. Det var lite roligt faktiskt. När spår läggs i snö blir det inte bara en lukt och utan en synlig retning, men jag tänkte att det struntar jag i, för vi måste ut. Snön gick till knäna på mig, det var jobbigt. Efter ett tag kommer jag fram till ett ställe med massor av andra, både djur och människor spår. Till min stora förvåning tar Zenta med självklarhet mitt spår och vandrar vidare. Det trodde jag inte!

Vi får se om vi klarar denna utbildning, självklart är det målet. Vecka 21 är det "tenta". Fast ibland är tvivlen stora. Om hon och jag nu inte klarar detta så har Zenta i alla fall fått en bra utbildning för självförtroendet. Vi hörs nästa gång vecka 22. Hej hopp i full galopp mot nya äventyr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0