Varmt i bilen, tänk på hunden!

På utställningarna som vi var på i helgen så reagerade jag över en sak. Vad tänker egentligen folk med när det är +30 grader ute och så sätter dom in hundarna i bilen!? Jag kan tänka mig att många vid utställningssammanhang tänker att "Ja, men hunden har det bättre i bilen än här just nu".  Men aj, aj, att sätta in sin hund i bilen är en dödsfälla för den stackarn. Jag tror inte att dom vet hur varmt det egentligen blir och vad som händer med hundarna då. Därför tänkte jag att det kan ju vara bra att dela med mig av min kunskap här på bloggen.
Exempel på hur varmt det blir i bilen:

TID

YTTERTEMP

SKUGGA/SOL

TEMP I BILEN

08.30

14 grader

skugga

19 grader

09.30

18 grader

skugga

38 grader

10.30

20 grader

blandat

47 grader

11.15

20 grader

sol

58 grader

12.00

23 grader

sol

62 grader

13.30

22 grader

sol

85 grader


Det tar mellan 20-50 minuter i 49 graders värme innan hunden får livshotande skador för att den blir så varm. Hundar får lätt värmeslag och tänk då att sitta i en bil där det är t.ex. 58 grader. När det blir så varmt så stiger ju hundens kropptempratur också. Tillslut blir hunden så varm att blodet börjar koka! Tänk att erat blod börjar koka, det måste kännas som om du brinner upp innefrån. Jag kan säga att det är en mycket plågsam död för den stackars lilla hunden!! Att hunden får värmeslag är illa nog det, att kyla ner hunden efter det är inte det lättaste kan jag säga. Mitt råd till er är att inte lämna era hundar i bilen när det är så här varmt ute!! Varm bil/hund=INTE BRA!
Uppdaterar utställningsresultaten så fort pappa har laddat över fotona på datan

Kommentarer
Postat av: Julia/Ida

sv; hahaha ida är glad över att höra detta :D

2011-08-02 @ 21:43:47
URL: http://tipspromenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0