SHU Lydnadsläger

Ett långt inlägg var önskat ifrån flera olika håll. Så nu kan ni ju försöka läsa er igenom det här! ;)

Vilken lärorik helg det har varit! Super roligt och det var verkligen superbra(!!) instruktörer - Lotta Linusson (lagledare för lydndaslandslaget och talangtruppen) Fanny Gott (vet tyvärr inte så mycket om henne mer än att hon deltagit på ett par SM) och Sofia Edlind (Hon är med i lydnadslandslaget), sen hade även Eva Marie Wergård en föreläsning om tävlingspsykologi. Så sjukt dukiga personer det där! Var verkligen hur coolt som helst att få träna och få tips ifrån sånna duktiga personer!!
Lördagen började med att vi blev indelade i två olika grupper. Den ena gruppen fick börja träna med Fanny och den andra med Lotta. Jag och Kex hamnade i den gruppen som fick börja med Fanny. På lördagen körde vi väldigt mycket belöningssnack, metoder och lite inlärningsmetoder med Fanny. Jag älskar hur hon tänker med sina hundar. Vi började med en lekövning som gick ut på att försöka få hunden att snabbt byta mellan två olika leksaker. Det gick väl sådär. Så fort jag tar fram bollen så vill ju inte Kex kampa med den andra leksaken. 'Bollen är ju mycket bättre varför ska jag leka med den andra då för?', sa hon. Så den första övningen gick väl nja, vad ska man säga.. dåligt! Haha, har fått i uppdrag att lära Kex att 'fejka' bättre. Kampen är ju så bra att ha till massa olika saker inom lydnaden. Sen körde vi shaping (man använder klicker och belöner olika beteenden hunden bjuder på). Det var hur roligt som helst! Kex bjöd på ner med hakan i backen grejset, ni skulle ha sett hennes svans. Den gick konstant när vi höll på med det här. Roligt, shaping är något jag ska börja använda mig av mycket mer! Vi prövade också på omvänt lockande. Tänk så bra det är att kunna till massa olika saker. Helt ärligt så har jag inte tränat så mycket på det tidigare eller ens använt det i vår träning. Men nu ni ska det bli ändring på det! Stadga var också något vi körde.
Andra passet på lördagen var med Lotta. Vi fick välja ut två moment var som vi ville öva på. Jag valde fjärren som har blivit sämst igen, vad hände? Sen valde jag fria följet för att jag har lite problem där, haha. Fjärren sög ju verkligen så det blir att träna stadga där. Stadga, stadga, stadga! Teknik, teknik, teknik! Det är bara att träna på! Fria följet tyckte hon såg fint ut. Om man tittade på Kex. Som sagt är det ju jag som har en massa fuffens för mig. Jag pratar tydligen en del under det momentet. INTE bra! Det ska jag sluta med på en gång! Det är just det som man inte alls tänkter på när man tränar själv. Som dom sa, Kex ska tycka att tystnaden är spännande, här ska jag träna jag! Haha. Men annars så tyckte hon att det såg fint ut!
Apporteringen är ju något som vi har problem med. Snappade upp flera tips bl.a. ifrån träningen med Lotta i lördags. Jag går ifrån Kex, som på inkallning, lägger apporten kanske 5m framför henne och jag fortsätter yttligare fem. Sen så kommenderar jag 'apport' hon springer och tar den och in till mig sen tjof iväg med en leksak bakom mig. Inte så lätt att förklara men i alla fall. Provade det och det fungerade. Får vi se om det bara var nybörjar tur eller om det kanske håller i sig. Men nu har jag i alla fall sätt att det fungerar och tänker inte ge upp den är idén!!
Här han ni ett supercharmigt ekipage. En liten Pomeranian hane som tävlar i klass 3! Roligt! :)
På lördagskvällen var det föreläsning med Eva Marie Wergård. En super bra föreläsning om tävlingspsykologi hur vi människor kan förbreda oss, tänka inför en tävling osv. Mycket bra! En sak som hon sa som jag tycker lät bra är att man ska tänka på att din hund är din mentala spegelbild. Låter rimligt tycker jag! En föreläsning som ni andra också borde ta och gå på!
Idag så hade Sofia också kommit . Då blev vi indelade i nya grupper efter vilken klass vi tävlade i. Jag hanmnade alltså i klass 3 gruppen. Vi fick två timmar med alla tre instruktörerna och även idag började min grupp hos Fanny. Idag var vi mer inriktade på själva momenten. Jag valde apporteringen och fjärren. Det som har blivit lite fel med apporten är att Kex ser det som en leksak. Därför slänger hon upp huvudet och tuggar och rullar med den. Hennes gripande är ju inte heller det bästa, men det visste jag ju. Alltså måste jag försöka få henne att se apporteringen precis som alla andra moment. En uppgift till en belöning. Jag ska fortsätta kampa med den. När jag känner att hon liksom lägger tyngden bakåt och verkligen kämpar för att hålla i, då 'klick' och så far bollen iväg. För att sen få till det här 'snabbt ut, snabbt in' beteendet så ska jag kasta iväg först en tennis boll framåt. När hon tar den så 'klick' och så far en boll iväg åt andra hållet osv. Fjärren så sa även Fanny stadga, stadga, stadga och även omvänt lockande. Tror det här kan fungera faktiskt och bli riktigt bra tillslut!
En till sak som jag snappade upp hos Fanny som jag kan skriva om var hur man kan få till snabbt ställande i inkallningen. Att istället som Kex gör nu, tar i och stannar med baken, så kan man få dom att bromsa med framdelen. Kanske inte sliter lika mycket på höfterna heller? Hur som helst så ska jag lära henne det. För ett snabbare ställande i inkallningen är något som behvös! Jag kommer börja med att klicka in det när hon typ 'hoppar' med frambenen så 'klick' ge godis eller leksak. Jag har en exakt målbild av hur jag vill att det ska se ut. Ååh, det kommer bli så bra!! :D
Sen var det bara att traska iväg till Lotta. Jag ville att hon skulle kolla på sättande under gång. Vilket gick bra. Hon tyckte det såg 10 mässigt ut! Inte 10 ++ men i alla fall. Vi har ju inte tränat på det så länge heller. Jag är nöjd! Sen så pratade vi om stegförflyttningarna. Har ju haft lite problem med hur jag ska sätta fötterna. Men nu har det löst sig och jag måste börja tänka låångsammare, precis som med fjärren. Sen så hann vi med en inkallning med ställande och läggande också. Ställandet var lite segt. Hon liksom studsar fram innan hon ställer sig och det är det som jag vill ha bort nu med det nya kommandot som jag ska lära in. Läggandet var ok men det behöver tränas lite mer snabbhet där med tycker jag. Sen satte hon sig lite snett. Kanske något jag måste börja kolla mer på. Även det är sånt som jag inte tänker på. Jag ser det liksom inte.
Sen var det våran tur att få träna för Sofia. Spännande!! Då valde jag att köra all in på fria följet. Vi körde ett helt lk3 fria följ program. Det var kul! Hon tyckte att det såg fint ut! Kex höll positionen i både språng, långsam och vanlig march. Så otroligt roligt att få höra det. Det är ju precis det som vi har jobbat på en hel del under den senaste tiden! Det enda som 'förstör' i fria följet är i starterna. Kex blir så glad och tycker det är så himla kul så det nästan blir lite för mycket. Då tar hon ett sånt där litet hopp innan hon kommit igång. Vi provade köra med lite omvänt lockande där, vilket fungerade efter bara nåt enstaka försök. Tänk vilket flyt vi har! Såå härligt! Sen kom jag även på att det lugnade Kex lite om jag startade långsammare, jag måste tänka lugnt annars går det lite överstyr.
Det var även en annan tjej på lägret som sa till mig att hon tyckte att det var så roligt att se på Kex. Hon menade att det var det eftersom hon såg sån glädje och sen även när vi inte tränade så var Kex alltid med och ville träna, bjöd in själv och så. Det värmer alltid väldigt mycket att höra sådant! Blir alltid så himlans glad!! :)
Vi tränar på fria följet för Sofia
Tidigare under dagen så pratade jag faktiskt lite med Lotta och Sofia om talangtruppen och när vi kört fria följet så tyckte Sofia att jag ska ta och söka in! Så nu får vi se om vi kanske gör det. Kan ju vara roligt att prova liksom. Sen är det inte säkert att vi kommer med eller inte. Men äsh. Hälften vågat, hälften vunnet! Det är bara att försöka.

Här han ni Therese och Eclips. En av de tre jag delade rum med. Super trevlig tjej och hund precis som dom andra tre!
Det här lägret har fått mig att tänka en hel del på hur jag måste börja lägga upp min träning och att jag måste bli mer nogrann med att utvärdera den osv. Innan jag gick på lägret så visste jag ju redan då att det är en hel del inom olika moment som måste klaffa med varann. Men nu efter det här har jag insett att det är ju en hel jätta mycket! Haha. Jag måste även börja tänka på vilken nivå det är jag vill hamna på senare. Lägret har även fått mig att börja tänka om lite. Att börja tänka utanför 'boxen'. Sen tänker jag börja skriva träningsdagbok också. Frågan är bara om jag ska göra det på bloggen eller inte. Vad tycker ni? Jag kommer ju fortfarande skriva om träning och så men om det blir mer som en träningsdagbok kommer jag skriva om mer detaljer utvärdera mera osv. Är väl inte sådär jätte roligt att läsa om kan jag tänka mig. Eller vad säger ni?
Nej, vet ni vad att nu måste jag ta tag i mitt kaosartade rum. Tänker inte sova i det som det ser ut nu. Haha. Doggsen behöver en prommis också. Sen så ska jag försöka sova så snabbt som möjligt för att inte behöva tänka så mycket på vårat äckel schema i i skolan och att det faktiskt drar igång på riktigt imorgon. Bläää... Jag vill inte till skolan. Ush, och fy så hemskt det känns. Jag kan i alla fall säga att det här året kommer jag att bli en hejare på att planera. Det är vad som kommer krävas för att det här ska fungera.... Ha det bäst nu!! ;)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Okej det var ett långt inlägg. Jag är nöjd haha ;)



Låter som ni haft både roligt och lärt er en massa! Shaping är verkligen skitkul, roligaste sättet att lära in saker på.



Fick faktiskt en bra påminnelse utifrån ditt inlägg. Det där med de låsta frambenen (hopp-stå) i inkallande med ställande där Cocos ställanden är lite sega.



Tycker också du ska söka in till talangtruppen, tror ni har en god chans att komma in dessutom. Ni är jätteduktiga!



Angående det där med träningsdagbok så tycker jag bara det är roligt att läsa. De som inte tycker det kan ju hoppa över ;)

2011-08-28 @ 21:33:48
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Jossan

SV: Ja det ska bli super kul att få komma ut och tävla! Jo såklart, jag blir också nervös! Men för det mesta blir jag oerhört taggad och tycker det är kul, men ja jag blir ofta nervös. Speciellt nu när jag tävlar i lag och då man ska prestera bra på omgångarna för att det ska gå bra för hela laget ;)

2011-08-28 @ 22:42:09
URL: http://dressyrponnisarna.blogg.se/
Postat av: Lisa, Arwen och Toya

vilken toppenhelg, med så många bra instruktörer. Fanny Gott, det är hon som har klickerklok-hemsidan. Jag tycker hon verkar väldigt duktig.

2011-08-29 @ 14:48:10
URL: http://www.lagottoarwen.blogg,se
Postat av: therese johansson

haha mkt snygg bild på mig! Du och kex är verkligen skitduktiga, så sök, sök, sök!! :) det var mkt trevligt att träffa dig och alla andra+ våra grymma instruktörer! Ha det bäst från mig och pipse! :*

2011-08-29 @ 16:25:09
Postat av: Jenny & Kex

Lisa: Ja mkt lärorikt och skitkul! Fanny har ett väldigt bra tänk tycker jag.



Therese: Vad roligt att du hittat hit!!

Haha, jag tycker den va lite söt jag ;)

Tack så mycket! Va roligt att du tycker det!

Ja, men tack detsamma! :)

2011-08-29 @ 18:35:20
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: felicia

hahhaha nej men vi kommer i alla fall alltid komma ihåg det hahahha <3<3<33<3

2011-08-29 @ 18:35:42
URL: http://feland.blogg.se/
Postat av: lovisa //foto

sv; haha jenny näj när jag sprang hemåt så sa jag till mig själv ''ALDRIG MER!!!'' ! usch och fy , det är jobbigt haha :D



haha jag dog när jag faceplantade..

2011-08-29 @ 19:47:44
URL: http://lefoto.blogg.se/
Postat av: Helena o Tosca

Självklart ska du söka till talangtruppen!!

2011-08-29 @ 21:02:32
Postat av: P.S Hundar

ja, det var skoj! :) Om vi får din mail så kan vi maila bilder på KEX! :)

2011-08-31 @ 07:13:14
URL: http://pshundar.blogspot.com
Postat av: mia,love&carma

kul att du var så nöjd med lägret - jag har tittat på filmen, SÖK ;-)))

lycka till kram mia

2011-08-31 @ 20:01:55
URL: http://www.briard.mia-co.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0