Lov, lov underbara lov ;)

påsklov är precis vad det é! Så himla sköööönt!! Tänk er, inga läxor, ingen skola, jag kan göra precis vad jag själv vill. Hur bra är inte det egentligen?
Igår började jag lovet med att åka ut till klubben. Snäll mormor som man har så skjusade hon ut mig, tack!! Väl där ute tränade jag både Kex och Ida. Blev ovanlig lång träning för Kex igår, hon var helt slut när vi kom hem- Sprang och la sig under min säng direkt och vägrade gå därifrån på flera timmar. Jag började till och med undra om det var något fel på  henne. en det var det ju såklart inte. När jag ropade att vi skulle gå ut och gå och simma så fick hon fart. Japp, Kex tog årets första simtur igår! Fast hon fick inte bada så lång stund. Fast det räknas i alla fall! ;)
Hur gick det på träningen då?
Jo det gick bra tycker jag. Nu när det har blivit så här väldigt varmt så snabbt har inte riktigt Kex päls hängt med. Stackrn har fortfarande sin tjocka vinterpäls. Igår tränade vi lite nya moment ifrån klass 3. Har kört några förut men det här var helt nya. Vi körde sittande i grupp och apportering över hinder. Sittande i grupp tyckte jag hon klarade bra för att vara första gången. Hon höll på att lägga sig ner en gång men kom snabbt upp igen när jag gjorde "sitttecknet". Apportering över hinder gick bättre än den vanlige apporteringen. Nu hade hon inte tid att tugga och kasta upp huvudet. Hon var ju tvungen att holla koll på vart hindret var. Det ända som vi behöver träna på där är väl tempot. Sen så måste hon bli lite säkrare på vad hon ska göra också såklart. Metallapporteringen har vi kört ett tag nu. Hon gillar inte den där metallgrejen precis. Det är inte alltid hon tar den. Får se hur jag ska göra med den. Brukar köra så att jag retar henne. Jag springer i förväg och säger apport när jag nästan är framme vid apporten så att hon oftast inte hinner ta den. Då brukar hon ta den sen när jag kastar iväg den. Den vanliga apporteringen går sådär. Men jag tycker allt att det börjar bli liite bättre i alla fall. Äsh, det kommer väl någon gång. Vi har inte bråttom precis. Föresten gissa vad jag gjorde igår. Lite hux flux sådär anmälde jag oss till våran tredje lydnadstävling. Den 8 maj går den av stapeln på Skultuna BK. Är det bra där? Någon av er som varit där och tävlat? Kanske vi tar ett första pris där med. Äsh, huvudsaken är ju trots allt att vi ska ha kul. När jag börjar rikta in mig på att ta ett första pris eller något sånt så blir det inte lika kul längre och jag märker väldigt tydligt på Kex när vi tränar att hon inte heller tycker det. För oss fungerar det inte att köra så. Det blir för... nä, jag har inget ord för det. Haha, hur som helst så blir det i alla fall inet lika kul. Och är det inte kul så kan man lika gärna skita i´t!!
Hur gick det för Ida igår då?
Jo, vi knatar på med agilityn. Eller, ja egentligen är det ju inte jag som kör, utan m,in syster Ida, men jag snor med mig hundIda någon gång ibland och kör lite jag med. Hon börjar bli duktig nu. Ni skulle sätt slalomen igår! Vilken rolig grej det börjar bli tycker hon. Det som hon inte alls gillar är gungan och balansen. Jag har ingen aning om vad som har hänt med dem. Hon älskade dem förra året. Ingen annan i familjen har heller någon aning om vad som har hänt. Men jag vet i alla fall att hon är rädd för båda två. Så nu har Idorna något att jobba på. Tanken är att de ska starta sin första inoff. tävling i slutet på sommaren om allt fortfarande är lika kul osv.

Slänger in någon rad om hur det går för mamma och Zenta också medan jag ändå är igång med skrivandet. Lydnaden har blivit bättre. Själva bevakningen sitter i ryggmärgen på Zenta och spåret håller de på att kämpa på med. Om hon fortsätter i samma takt i tre veckor till tills slutprovet så kommer dom att klara det! Det är jag säker på!!
Tänk att ha världens första Berger Picard som är utbildad bevakningshund!! Hur coolt skulle inte det va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0