Tummen upp (Y)


Zenta sitter i basen och spanar (Bilden är tagen med mobilen. Där av den dåliga kvalitén) 

Idag har mamma och Zenta varit och tränat bevakning igen. Mamma sa att det gått bra. Alltid kul att höra! Det var en 'figge' som hon inte ville gå fram till först. En ny som hon inte hade kört med förut. Men efter lite övertalning gick hon fram. Annars gick allting bra som jag förstått det. Zenta är väldigt duktig på att markera och det är ju bra! :)  
Själv tog jag med mig Kex och Ida ut till klubben. Vi gick en promenad först och i slutet var vi tvugna att gå igenom uppletande rutan. Där träffade vi Leif och Kiwi och Monica som tyckte att jag kunde komma ner och prova köra med Kex. Så jag gick och hämtade min väska och stack ner till dom. Kollade först på Leif och Kiwi och sen på Monica och Emir. Både Leif och Kiwi och Monica och Emir var sjukt duktiga och det var super kul att kolla på dom och få vara med och träna tillsammans med dom. Jag och Kex har inte kört uppletande sen hon var liten valp. Då körde vi ju en hel del och hon var rätt så bra på det. Hann till och med börja med två korridorer. Men längre än så kom vi inte. Kanske är dags att ta upp det igen? Är ju faktiskt väldigt kul och det tycker ju Kex med. Fast säg något som inte är roligt inom hundsporter? ;)
Hur som helst så gick det bra! Kex fixade det galant! Jag fick börja med och köra 'valpuppletande'. Då går man alltså  ut i en båge tillsammans med hunden. Slänger ut en leksak när man gått till slutet på sin båge och samtidigt som man slänger ut grejen säger man "Leta". Hunde får då en minnesbild av leksaken man kastat ut. Man går tillbaka i samma båge som man gick i ut. Ställer upp  så man har leksaken i en rak linje framför sig, kopplar loss hunden och säger ordet man sa där borta. Kex hade tydligen en klar bild av var jag hade kastat leksaken och sprang direkt ut och hämtade den. Eftersom hon klarade det så bra så gjorde vi det svårare nästa gång. Då gick en annan person ut och gömde leksaken. Kex fick inte följa med och se exakt var det var hon la den men hon fick se var hon gick ut och la den. När hon kom tillbaka skickade jag ut Kex. Hon började med att söka av ända längst bak i rutan. Och hon letade och letade och letade sen tillslut hittade hon den och blev överlycklig. Vi la ut en gång till och försökte lura Kex genom att låtsas lägga på det stället vi lagt senast men istället för att lägga leksaken där gick hon som la ut saken ungefär 5 meter bort från det stället. Den här gången sökte hon av på första stället och hittade inget så hon följde spåret och hittade leksaken. Duktig Kex! Det var itne så lätt heller. Det blåste ingenting och det regnade så hon fick inte riktigt uåpp någon vittring på saken. Men Kex klarade det i alla fall :)
Vill bara säga tack till de som hjälpte mig med uppletandet!
Efter det gick jag ner på planen med Kex och Ida. Började köra fot med Ida. Hon börjar hajja vad det handlar om nu. Hon förstår i alla fall kommandot fot. Sen tränade vi på ingångar också. Det är något som inte alls kan och en sak som jag tycker är viktig då man kan få poäng avdrag för dåliga ingångar på tävling. Även det började hon förstå efter ett tag. Hon är en härlig hund att jobba med Ida. Hon tycker att allt är så himla roligt, precis som Kex, och Ida gör verkligen allt för att förstå vad det är jag vill att hon ska göra.
Sen fick Ida vila innan det var dags för agility för hennes del. Så jag tog Kex och körde lite fritt följ, rutan och ställande under inkallningen. Det gick rätt så bra. Inkallningen med ställade verkar det som om hon börjar förstå. Rutan fattar hon inte alls nu. Eller jo, hon vet att det har något med konerna att göra. Leif kom och gav mig några super bra tips som jag själv inte ens har haft en tanke på. Tack Leif! :) Sen kommenderade han mig och Kex på fria följet också. Det gick bra! Kex brydde sig inte alls om honom fast än vi nästan gick in i honom några gånger. Konerna som vi gick brevid sket hon också i. Kontakten har blivit bättre kan man väl säga :D
Efter det tog jag med mig hundarna och gick ner till agilityplanen. Körde två olika banor med Ida vilka hon fixade galant!

Kommentarer
Postat av: Karin

Haha, det var ett långt inlägg ^^ (y)

2010-10-31 @ 19:18:39
URL: http://karinkakis.blogg.se/
Postat av: lovisaaaaaa

sv; hehe ;)

2010-11-02 @ 20:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0