Stallhunden Kex


Johoo ni. Kex har blivit en duktig stallhund.


Kändes väldigt konstigt att åka ut till stallet idag istället för att åka ut till valpkursen på klubben. Saknar det faktiskt. Hoppas jag får hjälpa till med någon mer klubb till våren. Hur som helst så tog jag med Kex till stallet istället. Vi var ute hos våra sköthästar idag. Första gången som jag tog med henne ut dit. Kändes så dumt att hon skulle vara hemma. Hon stod där och bad med sina finaste ögon och viftade lite lätt med sin vita svanstipp. Göllhund. Så hon fick följa med. Hon har aldrig varit i ett stall lös förut så det här var första gången för henne. Jag satte genast upp regler för henne vad hon får göra och vad hon inte får göra.

Reglerna:
-->
Inte gå in i någon boxs utan tillåtelse
--> Inte gå ut från stallet utan tillåtelse
--> Hålla sig undan från hästarna
--> Hästskit är inte godis

Det är alltså så att hon får inte bara göra någonting. Om hon tänker göra något så måste hon 'fråga' först. Hon är väldigt duktig på att fråga. Det har vi tränat på ända sen valptassarna. Så det här var inga problem för henne. Hon lär sig otroligt snabbt, Kex. Fick några tillsägelser i början men sen när började hon att fråga. Med att fråga menar jag att hon kollar med mig innan hon gör något. "Får jag göra det här matte?" Är det som hon säger. Precis som jag vill ha det. Om hon inte skulle göra det och gå runt i sin egna lilla värld skulle jag bli tokig på henne. Det skulle verkligen inte fungera.

Har ni med era hundar när ni är i stallet? Vad har ni för regler för dom då?

Kommentarer
Postat av: Lisa

tack för ditt stöd, men så värst lång tid tog det inte för er att komma in i tävlingsformen, var väl just bara första tävlingen som inte gick superbra. Resten har ju gått som på dans =)



Arwen har ju varit med till stallet några gången. Men jag har inga direkta regler för henne. Vill att hon ska akta sig för hovarna, inte springa bakom hästarna, inte gå in i någon hage. Jag brukar oftast kommendera henne att ligga (platsliggningsträning ;-) ) Sen har jag lärt henne kommandot framåt, gå bort och försöker lära henne höger och vänster. Ifall hon ska följa med på någon ridtur senare. Då måste jag ju kunna kommendera henne från hästryggen.

Jag funderar även på att lära henne "gå in i skogen" ifall vi möter något när vi är ute, att hon går av stigen/vägen och lägger sig i skogen. Vad tror du om de?

Jag har inte haft med henne ut på tur ensam någon gång än, vet inte ens om det någonsin blir så.

Arwen äter faktiskt inte hästskit, hon gjorde det när hon var mindre, men inte nu. Så då behöver jag inte tänka på det iaf =)

Arwen frågar aldrig om lov för något, eller jo, hon frågar alltid om hon får följa med ut. Går aldrig ut från lägenheten utan att man säger åt henne att hon får följa med. Hon kanske frågar om något annat också, men jag har faktiskt inte tänkt på det. Med Toya ska det bli andra bullar... =P

kram

2010-10-20 @ 22:06:35
Postat av: Helena o Tosca

Brukar läsa bloggen men inte skriva...förrän nu. Hittat hit då vi känner Lisa (och Arwen, men inte Toya, ännu).



Tosca brukar vara med mig i stallet och på ridturer.

I stallet gäller:

Ta det lugnt, inget stoj och stim

Inte äta saker man hittar/letar efter

Håll avstånd till hästarna (tyvärr tror Tosca att alla hästar är snälla och går gärna under magen på dem)

Kunna ligga stilla och vänta om jag säger till

Helst inte rulla sig i halmen i boxarna



På ridturerna gäller som på promenaderna:

Kom när jag ropar

Gå på den sida jag ber om (höger eller vänster) när ag ber om det

Håll avstånd

Stanna inte mitt ivägen



Är så himla härligt att kunna ha hunden med sig och slå två flugor i en smäll, ridning och hundpromenad.

2010-10-21 @ 20:34:35
URL: http://web.comhem.se/~u36973596/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0