Rutan




Bushundar!

Jaha, jag blev hemma idag med. Men idag, nu när jag har ungefär hela mitt skåp här hemma, har jag i alla fall någonting att göra. Måste plugga NO, göra klart SO:n, plugga spanska och så engelskan får jag inte glömma. Så hela förmiddagen är fullspäckad! Och om jag inte har något att göra i eftermiddag så måste jag klippa till Ida och klippa Kex lite också. Bådas klor måste klippas och öronen måste rengöras. Och om jag blir klar med allt det har jag ett dressyrprogram som jag måste lära mig. Sen ikväll så ska vi iväg och kolla Zentas höfter också.
 Igår tränade jag och Kex på rutan. Började med att försöka klicka in den. Det gick bra till en början och jag tror att hon fattar nu vad rutan betyder. Men efter ett tag så började våde hon och jag tycka att det var tråkigt. Så då bröt jag och funderade lite över vad man skulle kunna göra. Då slog det mig att vi gör det till en 'tävling'! Vi gick alltså bort en bit från rutan jag kommenderade och så sprang både hon och jag. Den som kom först in i rutan vann. Och gissa vad det fungerade faktiskt. Mer fart fick hon upp och rutan blev mer intressant. Sen kom jag på en annan grej. Vi gick bort från rutan så att Kex inte såg den. Så skickade jag henne och det klarade hon det med.
 Alltså klickern var för tråkig i längden så jag gjorde det till en lek vilket var mycket effektivare än klicker. Fast jag tycker att klickern också är väldigt bra. Det känns som om hundarna lär sig bättre när man klickar in det. Då får dom ju lösa problemet själva och lista ut vad det är dom ska göra. Det känns som om det fastnar bättre på något sätt.
Nej, nu måste jag plugga högen som jag visade er igår ligger fortfarande kvar... :(

Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

jag ska börja med rutan till våren jag.. då har jag tusen frågor till dig, bra va?? ;-) då har du säkert utarbetat en superbra metod som jag snor. =D

2010-10-19 @ 17:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0