Svar

Fem saker som ni inte visste om mig:

- Jag gillar egentligen inte glass. Bara Ben&Jerry's, päronsplitt och paket glass som jag värmt i mikron.

- Jag gillar inte Justin Bieber.
Han sjunger som en tjej och ser ut som om han vore 10!!

- Jag är superkittlig precis ovanför knäna.

- Jag är flygrädd och gillar inte att åka båt

- Nu kom jag inte på något mer...


Vilken är den bästa koppelträningen?

Jag vet inte riktigt vad du menar men antar att du menar hur man får sin hund att gå fint i kopplet. Det finns hur många knep som helst för det här med koppelträningen. Jag vet inte om jag kan utse det bästa sättet men jag kan tipsa om nått.
För det första är både koppel och halsband ett hjälpmedel. Precis som din röst. Du kan berätta om du är glad eller om du är arg. Hunden ska lyssna på signalerna du ger den! Halsbandet är väldigt viktigt. Själv föredrar jag halvstryp. Helstryp fastnar bara i Kex päls och 'vanligt' halsband gillar jag inte om dom drar. Men alla är vi olika och föredrar olika saker. Så första grejen jag tipsar om är att ha ett bra halsband och ett koppel som inte glider hur händerna på dig. Med koppelträning måste man ha tålamod. Det kommer inte gå på en gång. Men så här har jag gjort med Kex då alla andra knep var för 'daltiga' för henne.  
Jag accepterar inte att Kex drar i kopplet. Jag har tagit tag i henne några gånger och talat om för henne att det är verkligen inte är okej att dra. Men om du tar tag i din hund är det viktigt att man gör det i rätt tillfälle. Precis när de drar. Om Kex känner att det börjar "strama", eller vad man ska säga, runt halsen ska hon inte fortsätta dra! Sen har jag självklart belönat när hon har tagit kontakt med mig. Så fort eran hund tar kontakt med er så belöna. Ni behöver inte alltid belöna med godis. Rösten och en klapp är precis lika mycket värt. Det viktiga är bara att man belönar ordentligt när de väl inte drar i kopplet. Det är så jag har gjort med Kex. Sen finns det ju dom hundar som är vekare än Kex. Kex är ju ganska så tuff. En bra bok med en massa av knep jag har är HundCoachen. En super bra bok!


Kommentarer
Postat av: lovisa Björkman

Hej!

Tack för att du skrev på min hemsida!

Jag har faktiskt varit inne och kollat på din sida ibland, du verkar jätte duktig!

Jag och mina hundar kämpar på och försöker göra vårt bästa :)

Vi kanske träffas på någon tävling någon gång, det vore kul :) Jag ska till Stora stockholm och ställa, ska du dit?

Hälsningar Lovisa och hundarna

2010-11-19 @ 21:17:48
URL: http://123minsida.se/lagotto
Postat av: hugan

Tack för fina råd! Jo jag menar just att hon drar så i kopplet, jag provar att knycka till och säga nej, byter rikting, stannar, berömmer när kopplet slaknar/hon tar kontakt med mej, men....hon vill helst RUSA frammåt direkt det är gjort..känns enormt motigt just nu.Kämpar väl vidare, inte så mycket annat att göra! ;-)

2010-11-28 @ 19:39:55
URL: http://hugalarssonsliv.blospot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0