DEBUT TÄVLINGEN

Tjosan!
Tänkte berätta lite om igår när jag och Kex var och tävlade lydnad för första gången.



Som ni ser blev hon nollad på platsliggningen. Jag tänkte inte på att jag kunde ha använt dubbel kommando. Jag blev så förvånad när hon reste sig! Men hunden som låg brevid henne kom springande efter matte när vi gick bort så Kex fick myror i benen och var bara tvungen att följa efter. Det som störde henne var att hunden satt kvar med sin matte och gnälde på andra sidan, alltså där vi stog. Sen kan det ju vara också för att jag var lite spänd.

Tandvisningen gick bra som ni ser. Inga problem, tack utställningar ;)

Linförigheten gick ganska bra. Inte lika bra som den brukar. Hon var väldigt tittig igår. Så som ni ser står det ju att hon släpper i vändningarna. Då passa hon på att ta en snabb blick över axeln nån gång. Men annars var det ju bra.

Läggandet gjorde jag ett DK (dubbel kommando). Jag stannade upp lite, men hellre det än att bli nollad!

Inkallningen tycker jag fungerade bra. Hon nosade lite i backen när jag gick ifrån henne, men hon la sig inte ner! Det har vi tränat mycket på kan jag säga

Ställandet stannade jag också upp lite. Men som sagt så stannar jag hellre upp och får ett bra ställande än ett dåligt.

Sen har vi apporteringen. Kex var tvungen att smaka på apporten innan hon kunde ta den i munnen. Haha lilla tokan kollade frågande på mig när jag sa apport. När jag höjde lite på ögonbrynen tog hon den men hon var tvungen att smaka på den först. Sen tuggar hon lite också, men eeh, det är ju bara i ettan det här helt puckade momentet finns med.

Och hopp över hinder, ja det gick väl bra! :)

Vi slutade på 137,5p med ett tredjepris. Haha, domaren var så rolig! När prisutdelningen var så kom hon fram till mig och Kex och sa högt och tydligt så att alla runt omkring oss skulle höra att nästa gång skulle vi klara platsliggningen och att om hon klarat den, den här gången hade vi fått ett första pris och kommit två i våran klass! Sen sa hon på planen att det såg jätte trevligt ut och att hon hade en jätte fin kontakt med mig. Till och med domaren och tävlingsledaren applåderade efter några av momenten ;)  

Nej, vet ni vad nu ska jag och Kex iväg ut till klubben, ikväll igen, och träna inför treklubbarstävlingarna i helgen. Nu har jag fått reda på tider och så. Kl. 10.00 börjar tävlingarna både på lördagen och söndagen. Kom jätte gärna och hejja fram EBK's lag!! :D


Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

vad roligt, jag ser nästan fram emot min första tävling. Det gäller helt klart att få en 10a på platsliggningen annars är det kört. Trist också att det momentet är först, då vet man ju nästan på en gång att det skitit sig.

Nästa gång grejjar du det säkert, allt annat ser ju toppenbra ut.



kram

2010-06-03 @ 17:45:58
URL: http://lagottoarwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0