TREKLUBBARS, KAN SKE!


Mamma och Zenta spårar

Igår var det spårkurs, och jag gick inte vilse den här gången. Fick lägga på ett lätt ställe nära vägen ;)
Vi la ett U-spår igår med två apporter och en slutapport. Spåret låg i 20-30 minuter sen körde vi med direkt påsläpp. Kex tog spåret fint och markerade första pinnen så jag visste var den låg. Sen kom den första vinkeln där gjorde hon en 'volt' och tog fint upp spåret igen. Men sen hände det någonting. Kex tappade spåret och gjorde en stor lov runt tre träd och jag hade gått emellan två av träden och lagt den andra apporten lite efter det tredje trädet så den missade hon, och då hittade ju inte jag den heller. Sen kom en vinkel igen och så var det slutapporten som hon markerade också. Hon spårade hela spåret fint, förutom lite där i mitten. Men vad gör det, vi håller ju på att lära oss båda två. Det
enda som jag tycker att hon skulle kunna göra lite bättre är att markera pinnarna. Hon stannar lite snabbt och nosar på dom, jag vill att det ska vara ännu tydligare så det ska vi öva på. Pinnarna ska hon vilja ha mest av allt, som Leif sa. Efter att alla tagit sitt spår gick vi upp till grillplatsen där Janne och (kommer inte ihåg vad han heter) Ebba och hennes husse väntade. Vi pratade lite om hur det hade gått och det verkade som om det gått bra för alla. Efter ett tag gick vi tillbaka till bilarna. Jag och Leif gick tillbaka till den 'stora' parkeringsplatsen och på nått sätt började vi prata om hur det gick med lydnaden och då nämnde jag att vi skulle tävla den 2/6 på klubben. Första frågan var om vi hade problem med något som jag ville ha hjälp med, hahaha. Det tycker jag var lite roligt. Men jag sa att det skulle vara apporteringen och ställandet under gång. Men det börjar trilla ner nu så det ska nog ordna sig. Sen fick jag lite tips också, så nu vet jag ännu lite mer ;) Har fått så otroligt mycket tips från både klubben och från Nina i stallet och från mamma så klart! Älskar tips, i alla fall när dom fungerar, haha. Janne kom också bort till den stora parkeringsplatsen och då nämnde Leif att jag skulle vara med och tävla. Dom började prata om det och trodde att vi skulle klara oss bra, alltid kul att höra, och sen tyckte dom att jag och Kex ska vara med i treklubbarstävlingen, där man tävlar i lag. Jag är lite tveksam till det. Har aldrig kört hundsport i lag förut och tänk om man klantar sig men alla andra gör bra ifrån sig. Då är det ju vårat fel om vi förlorar. Men Janne och Leif verkade tycka att det var en suverän idé. "Ja, i år kommer vi vinna tillbaka bucklan" sa Janne. Hahaha. De sa också att dom behövde en appellhund. "Hinner hon lära sig till det?" var deras fråga. Hahaha, det är samma vecka som vi startar våran första lydnadstävling och jag tror inte att Kex är redo för appellen än. Men de verkade tycka att det var en super bra idé så vi får väl se hur det blir med det. Men om det blir något sånt så blir det lydnaden vi är med i.
 


Ida njuter av våren

Idag är det mycket som ska göras. Är 'ledig' från skolan idag, vi har rumänien dag. Då får man jobba hemma och ska tjäna ihop 100kr. Så sen ska jag ut och släpa grenar. Men innan dess så ska vi göra lite annat också. Mamma är också hemma idag så vi ska ut och lägga spår och mamma lovade mig att hon skulle köra mig och Kex i lydnad. Sen blir det att gå hem och släpa gren och så ut till stallet tillsammans med Felicia. Självklart ska Kex få vara med hela dagen, då sover hon gott ikväll. Just ja, det är ju valborg idag, kul. Kommer ihåg förra valborgen. Kex var så yttepytte liten och alla kom fram för att klappa när vi var nere vid brasan. Får se hur det blir i år. Med ner ska hon hur som helst, jätte bra träning med alla folk, så går vi hem innan de börjar skjuta raketer. Inte för att jag tror att hon skulle reagera men varför chansa?

Oj, vad mycket text det blev. Men tror inte det blir fler inlägg idag, är ju nästan frisk så äntligen kan man börja göra saker igen ;)  

Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

längsta inlägget hittills??

Jag tycker du ska skriva ut lydnadstipsen i bloggen så att även jag jag få del av dem =)kommer behöva tips för att detta ska gå vägen.. speciellt platsliggningen. Arwen har INGET tålamod med att ligga still, men jag nöter på.. men usch vad det känns som det står stilla...



kram

2010-04-30 @ 10:10:20
Postat av: fjortislovis

Vilken fin header du gjort jenny! =) kex var supersöt på den första bilden! :)

2010-04-30 @ 15:31:27
URL: http://fislovis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0