Valpkurs med bitchen

Ja som ni ser på rubriken var jag på valpkurs igår, med Kex som nu har fått det nya smeknamnen: Bitch och Kaxiga Kex.
Hon är inne i sin första trotsålder nu. Hon tjafsar imot när man säger till henne, vilket hon inte ska göra, hon gjorde inte det innan. Hon gör som hon själv vill, det ska hon inte heller göra och samma sak där, det gjorde hon inte innan trotsåldern. Men jag vet att om jag vi kommer igenom det här med mig i topp så har jag vunnit en tredjedel. Sen kanske vi får vila en stund innan nästa trotsålder kommer vid 6 månader.

Måste bara lägga till att det får inte bli några missförstånd! Kex är en jätte snäll och trevlig valp och absolut INTE elak mot något eller någon, det är bara nu hon tror hon kan ta över ledarrollerna och klättra i rang.

Det här med trotsåldern det går bra så länge hon får jobba, men igår följde hon med mamma till jobbet, där ligger hon och blir inte aktiverad så mycket eftersom mamma måste ju jobba. Så igår när mamma kom hem var hon ett energiöverskott då hade vi inte tid att göra något med henne eftersom vi skulle ut till valpkursen på en gång. 

När vi senare skulle börja jobba med valparna ville inte alls Kex (trotsåldern) hon skulle bara nafsa lite i mina händer. Efter några tillrätta visningar (jag säger till hunden så som hundar säger till varandra) slutade hon nafsa eftermina händer och jobbade ett tag, vilket hon tyckte var roligt.

Så småning om gick vi in, fikade och pratade.
Eftersom Madde viste att jag och Kex håller på mycket med början till sökrutan, spår och sånt frågade hon mig om jag och Kex hade lust att visa början till en sökruta, det var klart vi kunde. 
Vi satte igång och visade alla vad vi gjorde. Madde höll i Kex medan jag gick som alltig  i en båge ungefär 10 meter fram och släppte den på en lite stig. Kex viste precis vad som höll på att hända och som alltid började hon skälla av iver när jag gick ut med leksaken. 
Jag kom tillbaka till Kex och Madde, tog lillstumpan, tog av kopplet och sa sök.
Hon nosade av var jag hade gått och hittade leksaken. Hon tog den och kom snabbt tillbaka till mig med den.
Madde och de andra tyckte hon var jätte duktig, vilket hon var!! Sen var de de andras tur att försöka, jag tycker det gick bra för alla som provade deras hundar har ju inte gjort sånt där förut.
 Efter att valpkursen var slut stannade jag kvar och körde en gång till. Madde hade sagt åt mig att hon tycktee Kex var så pass duktig att vi kunde öka till 20 meter. Vi gjorde det den här gången och det gick lika bra då. Fast jag fick gå ut och peta till leksaken med foten en gång eftersom hon inte riktigt ville ta den, hon håller på att tappa tänder.
Madde tyckte även då att hon var jätte duktig och sa att hon var redo för 30 meter och kanske 2 leksaker som ska hämtas.
Det kanske vi kan prova idag?
 
Lite senare idag ska jag och Kex ta bussen till Vilsta, där kvalklasserna till ponny SM dressyr just nu pågår. Det ska bli spännande och titta och se hur Kex reagerar på bussen, jag tror inte det kommer bli några större problem.

Hejsan hoppasan det var allt från oss

Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

det där med trots känner jag igen, ujuj vad tålamodspövande det är. Men de är söta när de sover =D

2009-06-12 @ 10:37:58
URL: http://www.freewebs.com/lagottoarwen
Postat av: Jenny

Svar: ja det är verkligen tolamodsprövande!Jag håller med när de sover är de som sötast ^^

2009-06-12 @ 21:47:07
URL: http://posiitiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0