Valpkurs del 2

I torsdags åkte jag och Kex iväg på valpkurs igen. Den här gången började vi med att ta en promenad i skogen så att alla de små valparna fick rasta av sig ordentligt. När vi hade gått en bit kom vi till en plats i skogen där det  var ganska stor fri yta. Kursledarna sa till oss att stanna där, de ville se om vi hade övat på "läxan" vi fick förra gången, sitt och kontakt. Det gick bra för mig och Kex, hon hade konsentrationen på mig och ögonkontaktenfanns också där.
När kursledarna hade tittat på alla gick vi vidare tills vi kom till ännu en ganska öppen plats där det fanns massor av stenar. Där fick vi som uppdrag att vi skulle få våra valpar att hoppa upp och sätta sig på en sten sen ha ögonkontakt.
Det gick också bra. Kex fortsatte ha kontakten med mig och satte sig på komando, perfekt!
Efter det forsatte vi gå. När vi nästan var vid klubbstugan sa kursledarna att dom ville se oss leka med våra valpar.
Nu har Kex börjat tappa tänder så hon vill inte leka med leksaker, vilket man inte ska göra heller när de håller på att tappa tänder. (Man kan förstöra de tänderna som kommer komma sen och om man kör dragkamp så kan man slita ut tänderna på valpen, vilket inte är så bra.) Men det gick bra att leka med mig, så jag fick vara hund ett tag.
När kursledarna hade sett det också fortsatte vi gå till klubbstugan.

Efter vi hade varit inne värmt oss och pratat ett tag gick vi ut i regnet igen. Nu skulle vi öva på vardags inkallning.
Det gick till så här:
En av kursledarna går i väg med valpen. Efter att det gått en liten bit ska matte/husse ropa att valpen ska komma. Första gången kommer så klart inte valpen. Men då går den som håller i valpen tillbaka till matte/husse. När valpen kommer fram till matte/husse får den jätte mycket berömm! Kursledaren går iväg med valpen igen och så börjar man om.
Efter att man har gjort så några gånger kommer valpen förstå att när matte/husse ropar ska jag dit och där finns t.ex. godis.
Det gick ganska bra för mig och Kex fast det tog ett tag innan hon först, men man kan inte begära av en 15 veckors valp att allt ska vara perfekt.
Läxa till nästa gång var att vi skulle fortsätta öva på kontakten och så skulle vi öva på vardagsinkallning.

Kex & Arwen

Nej nu ska jag gå ner och väcka mitt lilla Kex.
Tjingtjong


Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

vad roligt att du också skaffat dig en blogg, det är så mkt enklare att uppdatera och så kan man skriva kommentarer =D

det var roligt att träffas tycker jag, hoppas vi ses något mer i sommar =)

2009-06-07 @ 09:45:07
URL: http://www.freewebs.com/lagottoarwen
Postat av: Anonym

Hej hej! vi ses i stallett sen, cool blogg<3

2009-06-07 @ 10:35:44
Postat av: Lica

det var från mig haha glömde skriva i från vemXD

2009-06-07 @ 10:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0