Blodspår

Igår kväll gick jag ut och la ett blodspår till Kex (utan klöve) och mamma till Kevin med klöve. Blodspår måste ligga minst en timme sen kan man gå det. Så vi tänkte att vi kunde gå hem och äta innan vi gick ut med hundarna. Det gjorde vi också men det tog lite längre tid en vad vi tänkt oss att äta.
Men när vi slutligen gick upp i skogen igen hade det gått ungefär 2 timmar.
Jag började gå med Kex. Jag hade lagt ett lite kortare spår och ett längre.
När vi började närma oss spåret drog Kex som 17 fulla gubbar i linan, hon kände säkert att det luktade.
Hon snappade upp spåret direkt men det tog ett tag innan hon förstog vad hon skulle göra.
Fast när hon väl fattade gick det jätte bra!
Det första spåret blev lite hackigt i början men hon klarade det och hittade leksaken som låg i slutet.
Det andra spåret som var längre tog hon nästan på en gång men när hon väl kom in på spåret körde hon hela utan problem!
När jag la spåret försökte jag följa rådjurs stigar, därför blev det ganska många svängar.
Det var en T-sväng där la jag spåret åt vänster. När Kex kom till den gick hon först åt höger en meter men där luktade det ju inte. Hon gjorde en snabb lop (lop=volt) och gick den rätta vägen sen hela spåret. (Lopar är tillåtna att hunden gör.)
Mycket bra Kex!
Det här var hennes första spår någonsin och jag tror hon tyckte det var riktigt kul!
När vi kom hem sen på kvällen satte jag igång med att borsta henne, jag gjorde det för träningens skull och att mamma tyckte det såg ut som om hon hade tovor vid svansen. Kex protesterade hejvilt ibörjan men gav sig tillslut.
Tovor det hade hon inte, det var bara pälsen som håller på att bli lockig.
Idag ska hon badas och så ska jag låte henne gå ett person spår eftersom hon tyckte att det var kul med blod, vi ska göra andra tänka övningar också så att hon blir trött ikväll.

Om någon vet om en bra tänka övning får ni gärna berätta den!

Rapport kommer senare idag eller ikväll.
Nej nu ska jag äta frukost, mums!
Kex

Hejduu

Kommentarer
Postat av: mj

aalå :)

kommmenera gärna på min dresscode ( senaste )

2009-06-10 @ 12:48:14
URL: http://danceholic.blogg.se/
Postat av: Syrran

Vad snyggg bild du har fått på henne:) när tog du den??

2009-06-10 @ 14:56:33
URL: http://glaader.blogg.se/
Postat av: julia :D

Med blodspår asså vad lägger du för spår? lägger du ut blod? xD hahha, fattar inte riktigt.

För jag tror Olle skulle tycka att det vore kul eftersom att han är jakthund. :)

2009-06-10 @ 19:34:18
URL: http://jullizz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0