Hjälp mig!

På söndag åker jag och Kex iväg och jobbar på läger. På lägret ska jag hålla i lite lydnad och sånt här tycker jag är så svårt! Dom flesta av deltagarna kommer antagligen inte kunna någonting om lydnad och det är här det svåra kommer. Vad ska jag ta upp? Vad ska jag säga? Mitt mål är att få fler att vilja börja med lydnad. Alltså, som alltid, vill jag få både dom och hundarna att tycka det är roligt! Så det är här ni kommer in i bilden, vad skulle ni velat att jag skulle tagit upp? Hur blev ni intresserade av lydnad? Och vad var det som fick er att fortsätta?

Snälla, ni är ju ett helt gäng som går in här dagligen och läser så kan ni inte slänga in en kommentar och hjälpa mig lite nu? Även ni som håller på med andra saker kan väl också berätta om hur ni blev intresserade av det som ni håller på med? Skulle bli jätteglad om ni tog er 2 sekunder att göra det!
Jag fyller ju år snart, vi kan se det som en för tidig födelsedagspresent ;))
Foto: Ida LT

Kommentarer
Postat av: Ebba och Tilda

Jag kommer förmodligen hålla en tävlingslydnadskurs nästa termin så jag kollar gärna in här och kolla senare om du får några bra svar ;)



Jag skulle försöka fokusera på att få fram budskapet tyst lydnad faktiskt är roligt. Visst, på tävling ska man gå rakt och allt ska vara en aning militäriskt men på träning så är det inte så. Det är roligt! Jag skulle nog prata en del om belöningar, om hunden tycker det är roligt och vill jobba för något så tycker oftast ägarna också det, iallafall med den erfarenhet jag har :)



Om det är en helt nybörjarkurs och de kanske inte har några mål inom lydnaden skulle jag inte köra på så mycket hela moment utan mycket mer uppdelat. Som exempelvis snabba läggande eller att hunden själv ska hitta in i fotposition. Sen tror jag det hade varit uppskattat om du och kex visade några hela moment för att visa dem hur det kan se ut :)



Hoppas det gav lite hjälp, som sagt ska det bli intressant att se vad andra har svarat. Grattis i förskott!

Kram :)

2012-06-15 @ 18:56:26
URL: http://flerfotavanner.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag tycker att du ska visa några moment. För då får dom se hur bra det kan bli och blir kanske peppade att själva börja med lydnad! :D

2012-06-15 @ 19:46:14
Postat av: linnea

Inspirera genom att visa några moment. Kommer absolut locka. Ge tips på olika belöningar. Så lätt att man bara ger godis rakt upp och ner, så visa olika sätt att ge godis. Lite mer fartfyllda sådana som att låta hunden jaga godishanden, kasta godisburk. Är ju många som när dem är helt gröna inte lär hunden tycka det är kul att leka så det kan ju behövas andra sätt att få upp intensiteten.



Men ta framförallt upp att det inte är tråkigt och stelt som det kan tyckas se ut. Låt dem sen även göra lite övningar. Vad för övningar vet jag inte riktigt. Delar av moment kanske. Berätta och visa hur du lärt in tex läggamdd under gång och låt dem testa. :)



Hoppas det inte blev allt för oförståligt, skriver från mobilen. :)

2012-06-15 @ 22:58:31
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: linnea

Och berätta hur viktigt det är att träna med glädje. Gör inte hunden rätt så var tydligare eller gör det enklare. Har den inte tillräckligt med bra fart eller engagemang hitta en bättre belöning osv. Banka in att det ingenting är omöjligt. För de få som trodde att vi kunde hitta attityden var det som gjorde att vi fortsatte.



Kul att åka på läger och styra och ställa lite förresten! ;)

2012-06-15 @ 23:05:07
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Anonym

Att testa fram olika belöningar är väl roligt, och det viktigaste att veta från början, finns ju väldigt många olika sätt och hunden ska ju vilja jobba för något lönsamt den gillar :)

Jag tycker om lydnad för det stärker ens relation med hunden, det krävs så mycket samarbete och det påverkar vardagen med hunden. Alla kan hålla på med lydand! Insperation och nya vägar har fått mig att vilja fortsätta inom lydnad.

Stort Lycka till! Det går säkert jättebra :)

2012-06-15 @ 23:25:28
Postat av: Lovisa

Att testa fram olika belöningar är väl roligt, och det viktigaste att veta från början, finns ju väldigt många olika sätt och hunden ska ju vilja jobba för något lönsamt den gillar :)

Jag tycker om lydnad för det stärker ens relation med hunden, det krävs så mycket samarbete och det påverkar vardagen med hunden. Alla kan hålla på med lydand! Insperation och nya vägar har fått mig att vilja fortsätta inom lydnad.

Stort Lycka till! Det går säkert jättebra :)



2012-06-15 @ 23:26:19
URL: http://lovisalessie.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0