Jag är ingen fegis!

Självförtroende är bra att ha!! ;)
Att ge upp är fegt och jag är banne mig int´ nån fegis! Aldrig någonsin att jag skulle ge upp en dröm jag har bara så där, aldrig skulle jag ge upp nåt som vi älskar att göra så högt, aldrig! Just därför så tog jag tag i allt idag, släpade med mig träningsväskan, Kex och Felicia ut på plan där vi spenaderade minst en timme. Jag 'bröt ner' alla momenten och så jobbade vi igenom dom ordentligt. Det var ett tag sen vi gjorde det och jag kan säga att det behövdes. Försökte vara så noga som jag bara kunde med belöningar och utföranden. Hon skötte sig riktigt fint idag, efter 5 min på plan så sa jag till Felicia med världens smile på läpparna "Vi är tillbaaaka! :DD". Ni skulle ha känt den där känslan som jag kände inombords då, jag blev så glad, lättad på något sätt också.
Fria följet
Hon var riktigt duktig här tycker jag. Ibörjan klickade jag jätte ofta, som sagt jag bröt ner alla momenten i små delar. Sen så byggde jag upp det igen och då samlade hon ihop sig riktigt fint! Hon bjöd och fick tillbaka 'det' som jag har saknat här vid några träningspass. Hur som helst så var hon helt med på noterna kändes det som. Som sagt hon samlade ihop sig fint och var fokuserad med en bra attityd. Ibland fick hon ett överspel och började hoppa lite i övergångarna men hon samlade snabbt ihop sig igen. Starterna tycker jag har blivit bra nu! Hon förbreder sig när jag säger fot, är redo och så går vi utan studs och hopp. Duktig tjej! ;)
Sättande under gång
Här har vi något som vi kan jobba en del på. Hon skulle kunna bli snabbare i sättandet och fokusera mer när jag går ifrån henne. Annars är jag rätt så nöjd. Men det är svårt att säga hur det ser ut när man inte ser från sidan. Men över lag så känns det som om vi har en bra grund som vi kan bygga upp och jobba vidare på.
Inkallning med ställande och läggande
Här har vi jobbat en hel del på själva läggandet innan jag lämnar henne och fokuset när jag går ifrån henne. Nackdelen med "fri-metoden" som är så bra(!!) är att nu ligger hon och kryper framåt sen så stannar hon upp så fort jag vänder mig om oavsett om jag vänder mig plötsligt om när jag går eller om jag går hela vägen. Så mer stadga blir det att träna där. Fart under tassarna har hon här i alla fall. Jag skulle bara vilja ha lite mera tryck i ställandet och läggandet och sen så såg jag att många hundar på tävlingarna här på klubben drog ner på tempot sista sträckan så det ska vi träna på. Full fart hela vägen!
Rutan
Hon har blivit lite osäker nu när vi kör på längre håll. Har fått backa tillbaka lite här men jag tror inte att det är något problem. Lite mera fart skulle jag vilja ha här men jag tror att det kommer bara hon blir lite säkrare. Det blir att gå upp på morgonen och köra lite rutan-skick ;)
Hopp-apport
Är ett moment som vi inte alls har tränat så mycket på. Vi har ju haft väldans problem med den där förbannade apportbocken, haha. Men det momentet har faktiskt utvecklats den sista månaden. Riktigt ordentligt enligt Felicia som idag påminde mig om att för bara några veckor sen så var det mycket tugg och lite verkstad ;) Det var då när hon stannade på mitten och inte kom in med den utan bara slängde upp huvudet och tuggade for fullt. Momentet är fortfarande långt ifrån min målbild men det går sakta men säkert framåt tror jag. Hon har fortfarande vissa tendenser till att slänga upp huvudet sådär men tugget ska vi börja träna på att få bort ordentligt nu!! Vi har ett liiiitet problem här också, hon har börjat tjuvstarta vilket hon inte gjorde förut men jag tycker på ett sätt att det är bra. Hellre tjuvstart och glädje än en seg men korrekt apportering.
Metallapporten
Är just nu vår värsta 'fiende'. Ush! Segt ut, tveksamt gripane och så vågar hon inte ta tag i den och hålla ordentligt så då skramlar den mellan tänderna och det i sig påverkar att hon inte vill springa på in för då skramlar den mer. Jag tror jag gå tillbaka och tejpa den igen och sen köra mycket klickande vid gripanden och bara raka in. Det är min plan, hoppas det fungerar för någon plan B har jag inte kommit på än!
Vittringen
Tycker jag går framåt, fint och samlat ut, liiite trögt vid letandet kanske sen är det transporten in och tuggandet som vi måste jobba på här. Men ska jag vara ärlig så har jag inte lagt ner så mycket tid alls på det här momentet. Men det ska jag ta tag i nu. Roligt tycker hon i alla fall att det är!
Fjärren
Ja, vad ska man säga? Hon är lite rolig min lilla Kex. Vi har ju tränat på att hon ska tänka bakåt, det är där belöningen finns, så nu backar hon i skiftena till stå. Hur lyckades vi få till det? Det är inte så jätte mycket men hon lyfter tassarna alla fyra tassar så glatt bakåt och så ställer hon sig upp, suck :/. Jag är fakktiskt väldigt trött på den här fjärren nu. Jag vet inte vilken plan jag är på nu Ö? A2? Nej, jag har ingen koll längre. Men jag har en liten teori om att om jag bara bestämmer mig för en plan och håller fast vid den så kommer det här att lösa sig. Jag tror det brister i tekniken som hon har. Teknikövning ska det bli här ;)
Tror ni vi lyckas fixa ihop allt det här till tävlingen? Hålla tummarna kan man ju alltid göra ;)

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Bra att du inte ger upp! Ni verkar vara jätteduktiga!



Jag själv är intresserad av att i framtiden bli med lagotto, som jag vill träna och tävla lydnad och ev agility med. Kan inte du skriva lite om hur du upplever rasen som träningshund? :)Vore till stor hjälp. Jag har nämligen tvekat lite inför om lagotton har tillräckligt mycket 'go' och träningsvilja för att stämma in på det jag söker, men sen jag hittade din blogg om dig och Kex känner jag mig mer övertygad om att det faktiskt GÅR att hitta en arbetsglad lagotto.



Om du vill får du gärna också vända dig till min mail, tar tacksamt emot kenneltips, etc :).



/ Gunilla

2011-10-18 @ 11:14:53
Postat av: Gunilla

Bra att du inte ger upp! Ni verkar vara jätteduktiga!



Jag själv är intresserad av att i framtiden bli med lagotto, som jag vill träna och tävla lydnad och ev agility med. Kan inte du skriva lite om hur du upplever rasen som träningshund? :)Vore till stor hjälp. Jag har nämligen tvekat lite inför om lagotton har tillräckligt mycket 'go' och träningsvilja för att stämma in på det jag söker, men sen jag hittade din blogg om dig och Kex känner jag mig mer övertygad om att det faktiskt GÅR att hitta en arbetsglad lagotto.



Om du vill får du gärna också vända dig till min mail, tar tacksamt emot kenneltips, etc :).

/ Gunilla

2011-10-18 @ 12:06:37
Postat av: Dessi & Teddie :)

Åh, så bra att ni är tillbaka igen! :)

Vissa dagar känns det bara som om man vill ge upp, har såna dagar med Teddie också, men så repar man sig igen.

2011-10-18 @ 15:43:57
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0