LK 1 MOMENTEN TIPS, DEL 2

Moment 5: Inkallande. Föraren lämnar hunden sittande och går ungefär 15 meter bort från hunden. På tävlingsledarens order kallar föraren in hunden. Maxpoäng 30

Har inget speciellt tips här men kan berätta hur jag gjort när jag lärde in det.
I det här momentet hade Kex svårt för att stanna kvar. Hon ville vääääldigt gärna följa efter mig. Så jag gjorde så att jag började med att gå bara någon meter från henne. Räknade till fem och sen gick jag tillbaka, utan att kalla in, och beröm. Vart efter ökade jag avståndet och kallade bara in ibland. Hade också medhjälpare ibland som höll i kopplet medan jag gick iväg så att hon inte kom någon stans.  

Efter inkallning har vi ställande. Här gör man likadant som med läggandet bara att hunden ska stå istället för att lägga sig ner. Maxpoäng 30

I det här momentet är det många hundar som tar något steg till innan de stannar upp. Genom att få bort det kan man kasta en leksak bakåt precis när man säger stå. Då får man att de stannar snabbt istället för att ta ett, två eller fyra steg till.

Apportering. Hunden ska sitta i utgångställning, föraren håller en apportbock framför hundens nos. På order av tävlingsledaren ska föraren kommendera hunden att ta aopprten. Hunden ska sen hålla i apporten i ca. 5 sek. Föraren säger 'loss' till hunden från order av tävlingsledaren. Maxpoäng 10

Svårt moment tycker jag. Men ett bra tips jag fick är att när dom vill börja släppa apporten säger man snabbt 'fot' och går en liten bit så att det händer något. De får inte släppa apporten. Och bara ge godis när de släpper apporten i handen på dig, fungerar bra att klicka in.

Hopp över hinder. Föraren lämnar hunden på ena sidan av hindret och går själv och ställer sig på andra sidan. På tävlingsledarens order kallar föraren in hunden som hoppar över hindret och intar utgångställning. Maxpoäng 20

Jag har inte övat in just som momentet är. Jag övade in 'hopp sitt hopp' istället, det var det vi körde på våran kurs. Men tänk på en sak att medans du tränar, hoppa åt ett håll så att hunden inte får hoppa tillbaka igen. Utan gå runt hindret och börja om.

Jaha, det var alla momenten. Vad tyckte ni om detta??? Hoppas nu ni fått lite nya idéer :)
Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0