Slävförtroende...

... Är något som jag har läst en hel del om runt om på olka bloggar på sistone. Jag märker mer och mer att det inte bara är jag som måste jobba för att ha ett bra självförtroende och självkänsla. Tro det eller ej men att ha dessa två saker är inte en självklarhet för alla och det här problemet, att inte ha det, är större än vad vi tror. 
 
På vissa bloggar har jag läst saker som att man ska strunta i dom som snackar skit, tittar konstigt på en och bara hålla huvudet högt för dom är bara anvundsjuka på dig. Och visst håller jag med till stor del av det som skrivs! Det är klart att man ska skita i sånt där, du är född till den du är och så är det bara. Det är ingen idé att slösa bort massa energi på sånt där skit! Men jag vet att det inte är lätt att bara strunta i saker när man vet att folk har sagt att man kanske har äckligt hår, förstora fötter, ful handstil, är tjock eller att man försöker vara någon som man inte är. Och det sistnämnda är ju inte så konstigt att det lätt blir så när man gång på gång får höra saker. Man försöker göra någonting för att passa in. För man vill inte sitta själv på rasterna och man vill ha någon att jobba med på grupparbetena osv. Så det är klart att många försöker ändra på sig själva och försöker vara något som man egentligen inte är. För vad ska man göra, man passar ju inte in annars!? Och det här är så sjukt fel och jobbigt för personerna som känner sig tvugna att försöka sig på det här! Det ska inte behöva vara så!
 
Men samtidigt som alla säger att personerna som beter sig såhär mot en är avundsjuka på en så tycker jag att det är lite konstigt. Jag menar, tänk efter, dom som är utsatta för  t.ex mobbning, är mobbarna avundsjuka på personen i fråga då? Visst, i vissa fall kan det mycket väl vara så. Att dom bara försöker trycka ner den där personen men om man tittar så är det ju faktiskt så att dom som är utsatta, är på något sätt annorlunda från mängden. Ska man inte få vara det då? Ska man inte få vara annorlunda eller sig själv utan att folk ska komma och klanka ner på en? 
 
Vart vill jag komma med allt det här nu då? Jo, självklart tycker jag att man ska försöka strunta i allt sånt där dumt snack och blickar! Som sagt, det är inte värt att slösa sin energi på något så dumt. Samtidigt som var och en gör det vill jag också att alla där ute ska tänka sig för innan ni öppnar munnen, tänka er för hur ni använder erat kroppsspråk. 
Tänk på att bara några ord kan såra någon djupt. Ha också i åtanke att ett självförtroende är så lätt att bryta ner och förstöra med bara några ord och det kan gå på bara någon sekund, medan det är så himlans svårt att vinna tillbaka det igen och det kan ta lång tid. Och dom där små orden som sas kan vara svåra att glömma. 
 
Vi har alla sagt något mindre snällt till eller om någon någon gång och det är inte något vi kan göra någonting åt nu, mer än att säga förlåt. Men nu när ni har läst det här tänk på det om ni är på väg att säga någonting nästa gång.  
 
 

Kommentarer
Postat av: FEEElicia

true words! :*

2012-06-26 @ 19:39:21
URL: http://byfma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0