Tips - tuggar

Dessie & Teddie

Förresten har du några tips gällande apportering?
Min lagotto Teddie vill bara tugga på träapporten, han älskar att tugga på trä, hm.. :D

Kul när ni kommer med frågor! Ja, jag har lite tips. Jag har också haft problem med det här, jag har fortfarande problem dock tuggar hon inte lika mycket längre efter att jag börjat träna såhär.
Ni som läst bloggen vet ju att jag använder mig väääääldigt mycket av klicker! Så mitt första tips är väl att köpa en klicker och klicka in hunden. Sen så har jag gjort så att jag har börjat om helt ifrån grunden. Jag satt mig ner och började träna på att Kex bara skulle första ta upp den från marken, då fick hon ett klick. Nästa steg så satte jag henne bredvid mig, la en godis på golvet framför Kex, kommenderade henne 'apport' och så fort hon hållt i den så klickade jag och hon fick ta godisen. Jag såg alltså hela tiden till att hon inte han tugga. Om det var så att hon tuggade sa jag snabbt lite 'tokigt' och så tog jag apporten ifrån henne. Tjohoo, då vann jag! ;) Sen så har jag utökat tiden mer och mer hela tiden. Jag har också tränat med att hon ska hålla en korv i munnen. För korv är ju faktiskt godare än trä att tugga på! ;)
Jag har också tränat på att hon ska hålla apporten i munnen när vi går fritt följ. Då hinner hon inte tänka på att tugga utan måste koncentrera sig på att ha kvar apporten i munnen samtidigt som hon ska hålla position och allt vad nu fria följet innebär. Det var de tipsen som jag hade. Du får gärna säga om det fungerade sen! :)

Kommentarer
Postat av: Dessi & Teddie :)

Tack så mycket för inlägget! :)



Provade lite men han vill bara tugga,tugga..

Måste nog åka in till stan och köpa en riktig apportbock, har bara en hemmagjord just nu, kanske skall ta en som inte är i trä också och träna med den först så går det säkert lättare :)

2011-11-15 @ 16:40:27
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: karro

fin blogg!!!



man kan inte göra annat än att älska den söta hunden!!

2011-11-15 @ 17:06:31
URL: http://karroannaberg.blogg.se/
Postat av: Christina

Vilken snygging du har! :)

2011-11-17 @ 16:57:10
URL: http://christinarooth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0