Huggormsbett

Jag vet, det är samma text som jag skrev i klubbtidningen, men palla ändra, haha...

Våren är äntligen här! Du kan gå ut i skog och mark utan att halka på ett tjockt lager av is som täcker hela stigen och det bästa av allt, äntligen kan du sitta ute på en stol och känna hur solen värmer. Men det är inte bara vi som njuter av att våren tillslut har kommit. Även djuren har blivit mer aktiva och till våra djur i naturen hör också huggormarna. Vid den här tiden på året är huggormen som farligast då den inte riktigt har vaknat ännu. Huggormen är seg i kroppen och hinner inte undan när din hund glatt kommer och ska kolla vad det är för pryl som ligger och ”skräpar” på marken. Då tar huggormen till försvar och hugger istället för att ringla därifrån. 

Vad ska jag göra om min hund blir huggormsbiten?

Hur lång tid har jag på mig?

Hur gör jag?

Detta är vanliga frågor som vi hundägare ställer oss. Så, vad ska man göra egentligen? Det är ganska enkelt. Försök håll hunden lugn och stilla medan du tar dig så snabbt som möjligt till djursjukhuset. När du är på väg till djursjukhuset ring och förvarna dem att du är på väg.

Många undrar som sagt även hur lång tid jag har på mig? Det är ingen som kan säga ett bestämt antal minuter. Det är helt avgörande beroende på hur mycket gift huggormen har sprutat in. Huggormar kan variera från djur till djur hur mycket gift de vill spruta in. Men du ska alltid ta det säkra före det osäkra och skynda dig till ett djursjukhus. Låt aldrig en huggormsbiten hund ligga kvar hemma över natten om du inte varit på ett djursjukhus först!

Inne på djursjukhuset kommer din hund att tas väl om hand av personalen. Det första de kommer göra är att vätska upp din hund, se till att den är smärtstillad. Vid de svårare fallen ges så kallat ormserum. Ormserum är ett slags motgift mot huggormens gift. Det här motgiftet har privatpersoner inte tillgång till. Du kan alltså inte ha det hemma i din förstahjälpen väska. Ha det nu så kul i skog och mark och njut av våren!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0