Valpträning

Halloj igen! Kom på en sak som jag glömt skriva om här i bloggen. Mina kusiner har skaffat hund, lille Hugo, en blandras. Det är deras första egna hund och dom vill ha lite tips och råd om hur man ska träna osv, lite allmänlydnad. Självklart ställer jag upp och hjälper till! Så i söndags åkte vi ut till klubben och tränade. Vikten låg ute i skogen att han skulle ha koll på var hussarna tog vägen. Första gångerna försvann alla och han och Kex fick springa och leta efter oss. Kex hittade oss först och då var Hugo ensam. Han blev nog lite rädd där ett tag men även han hittade oss tillslut. Sen ni så hade han koll på var vi va och i slutet av promenaden behövde inte ens jag springa och gömma mig med dom och Kex hjälpte inte Hugo längre heller. Snabbtänkt kille det där!! Att kunna vara lös i skogen med andra hundar och ändå kunna hålla koll på var matte/husse tar vägen tycker jag är så viktigt!!! Men jag är sån också som vill kunna ha min hund lös i princip överallt ;)
Kontakt var också något vi tränade på ute i skogen. Dom fick locka upp Hugo på olika stenar som han skulle sitta på och sen titta i ögonen. Sen gick vi ut på plan och jag visade lite andra olika övningar dom kunde öva på, bl.a. klickern. Ännu en sak som jag tycker är såå viktig att lära in tidigt. Det är för att jag senare vill ha en hund som ska kunna bjuda på så många olika beteenden som möjligt och det kan man åstadkomma med en klicker.
Och den tredje saken som vi la lite vikt på va lekövningar. Kusinerna måste lära sig att spela lite apa ;) Dom tyckte mest att det var fjantigt, hahha, men viktigt även det. Själv vill jag ju ha en hund som älskar lek, ett väääldigt bra sätt att belöna på i den andra träningen.
Så nu varje söndag så kommer vi träffas ute på klubben och träna lite. Sprang på en superbra länk här imorse som leder till ett inlägg med valpträning. Skitbra tycker jag!! Kunde inte skrivit det bättre själv ;)
http://k9konsulten.wordpress.com/2011/06/29/utan-grund-ingen-hund/ Helt klart värt att läsa!!


miniKex


liten Zenta

Kommentarer
Postat av: julia

sv: haha ohjaa du är sååååå cool ;) + en aning läskig... haha

2011-07-07 @ 12:34:17
URL: http://tipspromenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0