Tips: Linförighet


Gammal bild. Nää, vad säger ni nu måste jag ta mig i kragen och ta lite nya bilder, haha.

Tänkte att jag slänger in ett inlägg på lite tips om linförighet. Jag hör väldigt ofta på tävlingar och träningar att vissa säger ''jag brukar bara få en 6 på linförigheten'' så rycker de på axlarna och ser lite små ledsna ut. Jag kan aldrig låta bli att fråga 'varför?'. Jag får alltid samma svar - "För att h*n tycker att det är tråkigt!". Jag har funderat lite på det här. Varför är det så många som har precis samma problem? Jag menar kan det vara så att det egentligen är förarna som inte tycker att linförigheten är så rolig? Är det för att de tycker det är svårt? I sånna fall gör det roligt då, gör det lätt!! Det är ju så himla lätt att göra det till något kul! Är inte det ändå meningen? Att det ska vara just det, kul?
Så tipset från mig till er är att göra det kul för era hundar och er själva! Träna intensivt men korta stunder, och med korta stunder menar jag MAX 5 min(!), med mycket lek. Gör tvära svängar åt alla håll, snabba tempoväxlingar, säg inte fot var helt tyst säg ingenting, spring, stanna, gå långsamt, gå snabbt, gå i normal takt. Variera platserna ni tränar på. Kör inte alltid samma sväng som förra gångerna. "Först var det så, sen skulle man svänga åt höger, springa, gå osv." Om man har en hund som börjar sacka efter kasta en boll eller liknande framför hunden när h*n går bra. Gör det även fast än du har en hund som inte sackar efter. Ni måste vara snabba man måste belöna precis i rätt tillfälle. Sluta också när det går som bäst. Fortsätt inte att köra liiite till. Det problemet har jag med mig själv. Att jag tycker att det här fungerar ju vi testar igen. Gör inte så sluta när det går som bäst och fortsätt med något annat. Gör det till en lite allvarligare variant av lek och det viktigaste är att ha kul för sjutton!! Varför ska man annars hålla på med det vi gör? Och om man inte känner sig sugen på att träna eller om man är på dåligt humör. Gå inte ut och kör då. Gör något annat i stället men gå inte ut och träna med eran hund. Och be någon kommendera er. Personen som står och tittar ser ofta mycket som man inte märker själv.

Lite tips från mig. Hoppas det var något som kanske kan hjälpa någon av er? Om ni har bra tips kommentera gärna och skriv dom då!! Ha en bra fredagskväll. Nu ska jag och Kex peppa inför morgondagen... gaaaaaaaaah

Kommentarer
Postat av: Lisa

bra tips, och lycka till idag.. igen =D

2010-10-16 @ 08:43:17
URL: http://www.lagottoarwen.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0