LK 1 MOMENTEN TIPS

Platsliggande är det första momentet i lydnadklass 1. Här ska hunden ligga kvar på ett och samma ställe, tillsammans med andra hundar som ligger med ungefär 5m mellanrum. Hundarna ska ligga stilla i 2min 20 meter från föraren. Maxpoäng 30.
 
Det här momentet övade jag in genom att lägga en leksak bakom Kex. Kex är väldigt 'mattig' av sig så hon ville gärna resa sig upp och komma till mig. Men genom att jag la en leksak bakom henne ville hon till den istället för till mig. När man kör så här är det bra om hunden kan kommandot 'varsågod'. Då kan man säga varsågod när hunden får springa och ta leksaken. Men man får akta sig så att man inte säger varsågod varje gång du kör plats, utan så att man också går tillbaka till hunden och slutför hela momentet innan hunden får ett varsågod, man kan köra varannan gång. Efter ett tag lägger du leksaken längre och längre bort från hunden tills du tar bort den. Börja med att låta hunden ligga kort tid och utöka den sedan, lika så med hur långt ifrån man går från hunden. När jag gjorde så här fick jag kontakt med Kex men suget bakåt. Detta knep kör jag fortfarande med ibland.

Tandvisning är det andra momentet. Hunden ska vara kopplad och utan besvär låta domaren titta på hundens tänder. Maxpoäng 10.

Ända sedan Kex var liten har så många som möjligt fått titta henne i munnen. På så sätt låter hon vem som helst kolla henne i munnen utan problem. Så låt så många som möjligt kolla hundarna i munnen är mitt tips.

Moment nr. 3 linförighet. Hunden ska gå brevid förarens vänstra sida med huvudet eller bogen vid förarens knä. Kopplet ska vara slappt. Maxpoäng 40.

Här gäller det att ha kontakt med sin hund och göra så att hunden vill gå framåt och inte sacka efter. Man kan ha godis i munnen som man droppar ner till hunden, då får man så att den kollar upp och väntar på att godiset ska komma, men så har inte jag kört. Jag har kört med leksak och godis. Så fort Kex kollade på mig kastade jag iväg en boll eller så fick hon godis. Då fick jag framåt drivningen med bollen och kontakten med både godis och boll. Sen ökade jag tiden som hon kollade på mig tills hon fick bollen. Gå inte så långt ibörjan och gör inte för svåra grejer som inte hunden klarar av, det gjorde jag lite fel förut.

4:de momentet är läggande. Hunden ska här lägga sig ner under gång på förarens kommando. Föraren går 10m från hunden på tävlingsledarens kommando gör föraren helt om halt och sen på domarens kommando går föraren tillbaka till hunden. Maxpoäng 20.

När jag lärt in det här momentet började jag med att stanna och säga ligg och hjälpa henne ner genom handtecken och röst. Belöningen blev godis mellan frambenen. Vart eftersom hon började förstå började jag gå långsammare, istället för att stanna, medans jag hjälpte henne med att lägga sig. Ju mer hon förstod av vad hon skulle göra har jag blivit snålare med att hjälpa henne med tecken. När hon kunde lägga sig på kommando nästan utan tecken började jag gå i nästan det tempot som jag gick i innan läggandet. Varannan gång fick hon godis mellan frambenen innan jag gick iväg och varannan gång när jag kom tillbaka. 



Nu har ni fått hälften av lydnads 1:an. Nu får ni vänta tills imorgon på resten. Ha en bra kväll, nu ska jag bänka mig framför TV:n :)


Kommentarer
Postat av: Lisa och Arwen

intressant läsning.. vi har gjort på lite olika sätt ser jag, tur att fler sätt kan vara rätt.=)

Men kör jag fast så ska jag prova något av dina tips. Fast platsliggningen ska jag börja köra med leksak redan nu. Hur snabbt kan man öka på tiden? Började du med att stå bredvid eller precis framför Kex eller gick du ifrån henne på en gång?



kram

2010-05-01 @ 23:30:31
URL: http://lagottoarwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0