KLIPPKURS

Mycket bilder och lite text ;)

Idag har vi äntligen varit på klippkursen Lotta ordnat. Det var superkul och kursen lärorik. Jag har lärt mig lite nya knep och hur man ska göra för att få det att se bra ut...



Foto: Jag                    Hund: Isa



Foto: Jag                    Hund: Arwen



Foto: Jag                    Hund: Athos



Foto: Jag                    Hund: Kex

De ni ser ovan är förebilderna...

Vi började ute med att titta på sin egen hund medans någon annan gick fram och tillbaka med den för att vi skulle få se vad det var som behövde klippas. Efter det satte vi igång.



Foto: Jag                    Hund: Isa

Man börjar med tassar och ben. Tassarna visste jag hur dom skulle se ut, som katt tassar kan man säga, fast inte riktigt på vilket sätt som var bäst att klippa de på för att det skulle se så bra som möjligt ut, men det fick vi såklart lära oss.
Benen visste jag hur man gjorde så där va det bara att klippa på, lite kortare på insidan och längre på låret.
Vi kämpade på där med våra hundar och deras ben...

  

Foto: Jag                    Hundar: Arwen och Kex

Från benen till bröstkorgen till svansen. Den var svårare än vad jag trodde det skulle vara att klippa rätt. Kev vill gärna stå ansikte mot ansikte med mig av någon konstig anledning (?) så Kex snörrade runt på bordet och jag gick runt bordet och försökte klippa. Det gick inte så bra... men tillslut med lite hjälp gick det ;)

Från svansen till öron och hals. Det visste jag hur man skulle klippa men nu har jag lärt mig det ännu bättre, det blev lite hackigt på öronen så det fick jag bakläxa på - haha. Men tillsist blev öronen godkända och vi kunde gå vidare till kroppen... tror jag. (Min hjärna fungerar inte så bra för tillfället är ganska trött - haha) Den visste jag hur jag skulle klippa. Lotta klippte bara en midja på henne så att jag hade något att gå efter. När kroppen var klar så såg det jätte roligt ut på Kex eftersom ryggen inte skulle klippas än, det stog rätt upp som en jag vet inte vad på ryggen. Tyvärr fick jag ingen bra bild på det...

Nu kom vi till det svåra, huvudet. Jag är väl inte så bra på att klippa huvet och småfjuttar mest, jag vågar liksom inte klippa, hehe. Nu vet jag hur jag ska göra och tror allt att det ska gå sen också :)



Foto: Jag                    Hund: Athos                    Modell: Lotta

Först att få bort håret på ryggen blev Athos, han blev riktigt fin när han väl blev klar. Och ju mer man klippte desto mer blev han och Kex lika varandra...

Att klippa ryggen är det sista man gör, när vi gjorde det fattade inte jag att man skulle vänta på Lotta så jag klippte utan att hon tittade på. Fast det gick ju bra det med.
Vid det här laget var Athos och Kex i alla fall ganska rejält så trötta, knappt så att lilla Athos orkade stå på benen sötnosen.

Nu var äntligen alla klara och vi gick ut för att ta efter kort, fick inte så bra men ni får nöjja er med den här

 


Foto: Jag                    Hund: Arwen


Tänk att det kan ta så lång tid att klippa en hund, en hel dag tog det. Fast kul hade vi och mycket nytt har jag lärt mig en bra kurs tycker jag!



Foto: Jag                    Hundar: Systrarna bus Arwen och Kex



Tycker att Arwen ser ut lite som en nalle björn här, så sööt!! :)




När dagen var avslutad släppte vi ut hundarna och Arwen och Kex satte såklart igång att busa med varnadra, de verkade ha roligt.
Det var kul att få se hur Arwen var utanför ringen. Hon verkar vara lite lugnare än Kex är?

Jag tänkte på en sak medans jag var på kursen hur lika Kex och Athos är! Så på vägen hem började jag, mamma och pappa fundera på hur det hänger ihop och våran slutsats är att Kevin är morfar till Athos och han är ju pappa till Kex, Grazzi är mormor till Kex och farmor till Athos, Ida är ju Kex syster och Athos mamma. Så de delar gener på ganska många håll. Så nu ska ni få gissa, vem är det här. Athos eller Kex?




Vet att jag borde läsa igenom texten... men orkar inte den här gången heller.. Vi ses imorgon ;) haha


Vill oxå innan jag stänger ner skänka en tanke till min morfar som idag gick bort för två år sen - Morfar vi älskar dig och kommer alltid att göra, vi saknar dig!


Kommentarer
Postat av: FELICIA

Athos? :D

2010-02-06 @ 22:04:57
URL: http://flizaa.blogg.se/
Postat av: Hanna

vad roligt att se bilder på tristanbarnet Athos :D Så söt så :D

2010-02-06 @ 22:11:24
Postat av: Lisa och Arwen

vad roligt det var att träffas, du var verkligen duktig på att klippa och Kex blev väldigt fin, som en helt annan hund. Även Arwen fick ett nytt utseende tack vare lite andra vinklar i ansiktet.



Du har nog rätt, Arwen är lite lugnare än Kex, i alla fall runt andra hundar. När det är många hundar så väljer hon oftast att umgås med människor och brukar inte bry sig om hundarna alls, roligt att hon kunde leka med Kex lite på slutet i alla fall, då blev det lite mer fart på henne. =)



Kram Lisa och Arwen

2010-02-06 @ 22:53:39
Postat av: Julia

SV: joo x(



Fina bilder :-)

2010-02-07 @ 14:02:07
URL: http://juliaafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0