HJÄLP MIG NU!

Helluj på er, trevligt att ni fortsätter läsa min blogg fast än jag inte uppdaterat på hela veckan. Ujujuj dåligt gjort, men jag har faktiskt inte hunnit, vi har haft både prov och läxor att tänka på och jag preoriterar andra saker före bloggen. Såsom Kex =)

Igår kom Ida hem till oss, Lottas Ida, som vi kommer att få låna ett tag. Vi har haft henne nån gång förut så det är inga problem. Hon känner sig hemma och verkar trivas...

Vänta måste ropa in min hund, mamma och pappa släpper alltid ut henne men får aldrig in henne, hahha....
Så nu var det avklarat, jag ropade 1 gång och hon kom på en gång, hhihihi ^^

Var va vi, hmm, just det Ida verkar trivas svansen går hela tiden. Hon är inte riktigt i form men det ska väl gå och ordna =)

Idag är det en regnig dag, tråkigt hade hoppats på solsken men vart det tog vägen vet jag inte.
Snart är det prov dags för mig och Kex, får vi se hur det går. Jag tror inte att vi kommer klara det och eftersom vi nog inte kommer det så sitter vi fast i den kursen tills vi klarat det. ( Vi får inte börja en fortsättningskurs fören vi har fått godkännt i grundkursen.) Vi har tre moment jag vet att vi måste träna på: Platsliggning, hon ligger kvar ganska lång tid men knappast i två minuter som dom ska göra på provet. Hopp, sitt, hopp. Det har vi börjat på lite smått fast igentligen blir det inte hopp, sitt, hopp för Kex. Jag vill inte att hon ska hoppa så det blir bara en planka så kanske kliv, sitt, kliv passar bättre? Sen så är det apportering. Hunden ska sitta fot vid sidan sen så ska föraren, jag, hålla en apport framför hunden sen säga t.ex. "varsågod" då ska hunde ta apporten men fortfarande sittandes, hålla kavar apporten i cirka 3 sek. föraren ger kommandot "loss" och hunden ger ifrån sig apporten till föraren. "Vanlig" apport är det inga problem med men just när hon ska ta den och sitta kvar + hålla i den då funkar det inte. Jag vet inte hur jag ska göra, jag har 2 veckor på mig från och med idag och imorgon vet jag inte heller om jag ska gå på kursen. Kex löper fortfarande även om inga han hundar har markerat så är jag ändå osäker. Tänk om de hundarna på kursen märker det då har jag förstört hon det är inte roligt när vuxna blir sura på en. Usch nää, jag vet inte om jag ska gå eller inte imorgon ska vi ju göra så roliga grejer, sök, rapport och spår. Jag vill vara med, men jag vill inte förstöra för de andra. Okej det blir röstning här på bloggen. Ni har tills kl. 10.00 imorgon på er att rösta om vad jag ska göra.
I och med att Kex löper har hon kommit in i en trotsperiod. Hon testar vart jag står men jag kommer inte ge efter, jag står där jag står och hon kan inte rubba mig ur fläcken. Inte får hon göra som hon vill inte, häst skit t.ex. ska man ju inte äta och det är inget att säga emot om.
Nej nu ska jag ut med Kex en sväng sen så ska jag förbreda mig inför provet genom att träna och titta på en inlärningsfilm. Glöm inte bort att rösta nu!

Tjingeling

UPPDATE: Filmen var jätte dålig! Det avr inte ens de momenten vi skulle träna på dom visade, hur ska jag nu kunna lära in apport? Men jaja jag får väl lära henne på mitt sätt då. Nu måste jag abra komma på vad mitt sätt är för något.....


Kommentarer
Postat av: felicia

jag vet inte riktigt, brukar det gå bättre att träna sådant där tycker jag nog att du ska gå men det är fu i och för sig inte så kul omm dom skulle bli arga:/ en fråga bara ska det stå: sök,rapport och spåt? i så fall vad är rapport? eller apport?



kram kram vi ses på ridningen i morgon<33

2009-10-17 @ 12:41:39
URL: http://trassellica.blogg.se/
Postat av: felicia

jaha okej;) då skulle nog jag ha gått<3

2009-10-17 @ 16:14:43
URL: http://trassellica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0