SITT/LIGG STANNA KVAR & RUNT

Som ni ser blev det ändrade planer idag, igentligen står det vilodag på schemat men jag kände att både KEx och jag behövde göra något. Så i förmiddags tränade jag och Kex på Ligg/Sitt stanna kvar. Det gick bra vi har bara gjort den här övningen som jag gjorde med henne i dag en gång förut så jag tycker det gick väldigt bra. Hon låg kvar i 35 sekunder mer vågade jag inte ha henne kvar i fall hon skulle resa sig så då fick hon sitt varsågod.

Tycker det här är en bra övning och det fungerar bra på Kex så jag tänkte att jag skulle skriva hur den går till:

1. Kex går brevid mig med koppel på.
2. Framför henne slänger jag ut favorit leksaken.
3. Kex ser den men hon får inte ta den utan vi går förbi den.
4. Vi går ca. 2 meter framför leksaken där sätter/lägger jag Kex med ryggen emot leksaken och säger att hon ska stanna.

Nu vill alltså hunden bakåt men den får inte gå dit fören den har fått tillåtelse till det.

5. Jag går ifrån Kex några meter, ibörjan räcker det med att gå kopplets längd och kanske med ansiktet emot hunden sen öka länden efter hand och börja vända på sig mer och mer när man går. 
6. När jag nått till den längd jag som passar Kex börjar jag att räkna till så mycket jag vet att hon klarar av att vara stilla. Om hon inte klarar av att vara stilla t.ex. 15 sekunder så går jag tillbaka till henn rättar till felet och går ifrån henne igen men den här gången räknar jag inte till lika mycket. 
7. När jag tycker att jag eäknat klart säger jag varsågod och då får hon springa och ta sin leksak. Vi leker en stund som belöning och hon får godis sen börjar vi om eller så är det slut.

Idag har det öven blivit ett "äventyr" runt kvarteret. Kex satt i en gammal barnvagn vi har och jag sjusade. Det var ganska många som såg oss, hoppas dom inte tycker att jag är helt dum i huvudet som går runt och sjusar en hund i barnavagn. Men vem bryr sig om vad dom tycker igentligen?
Jag har bilder på när Kex sitter i barnvagnen men det tar vi imorogn

Jag har även varit med Felicia idag  det var skoj. Vi tittade på Twilight, vilken bra film längtar redan på att få läsa och se tvåan.

Jag och mamma hjälptes åt att mäta Kex idag, Hon är ungefär 42cm någon millimeter större, jag tror vi fick det till 42,2cm. Hoppas hon stannar där!! Men det är ju inget jag kan bestämma över så det får bli som det blir:)

Nu ska jag lägga mig hundarna också, så god natt på er.

Innan jag stänger ner vill jag bara säga grattis till Ida och Tristan som fick tre valpar i måndags, GRATTIS GRATTIS!

Kommentarer
Postat av: felicia

Ja hihi Vi kan ju vara någon dag snart så du kan få bok nr 2:)

2009-08-02 @ 18:32:36
URL: http://trassellica.blogg.se/
Postat av: lovisa

Kex är så duktig!



*svar:* Tack Jenny! :) <3

2009-08-11 @ 14:52:40
URL: http://fislovis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0