GRUNDKURS BRUKSLYDNAD & ZENTA

Igår var första gången jag och Kex var med i grundkursen i brukslydnad som jag anmält oss till för några månader sen.
Det hade blivit ett litet missförstånd om inbjudan som skickades till mig men som jag inte fick så det hade redan gått två gånger på kursen. Men jag och Kex har blivit erbjudna att få gå egenom det vi missat med Bosse någon gång.
Kursen var i alla fall superkul tycker vi! Bra tränare har vi, bra tips får man och bra bok + dvd till. 
När jag först fick höra vad vi skulle göra när vi väl kom ner på plan tänkte jag: Men gu det här kommer vi aldrig att klara.
Men man ska aldrig säga aldrig. Ha, ha. Kex är yngst av alla i kursen, bara 6 månader så jag har inga krav på henne. Vi lär i vår egen takt och kör i vårat eget tempo. Om det är något som inte fungerar så gör det inte det än så länge. Då är det lika bra att vänta med det tills hon är lite större och lära sig det då. 
Det första vi skulle göra på kursen var platsläggande i grupp. Jag och Kex fick börja om några gånger eftersom Kex har så mycket sprall i benen är det inte lätt för henne att vara stilla. Hon låg först i 20 sekunder när jag precis skulle gå fram till henne och berömma ställde hon sig upp så då var det bara att börja om. Jag la en leksak bakom henne då. Leksaken blir som en magnet som heller henne kvar. 
Nästa grej vi skulle öva på var linförighet. Det gick bra och jag fick några tips om hur vi skulle kunna göra det ännu bättre. Bosse sa att han blev imponerad. Sen sa han att man verkligen ser vilken bra relation jag och Kex har. " Man ser verkligen hur mycket ni älskar varnadra" sa han. 
Över till nästa moment, platsläggande under gång. Det gick faktiskt bra det med, det trodde jag inte. Men han visade oss ett bra sätt att öva in det på. 
Osså var det aportering med trä apport. Det gick bra det med. Men hon har kommit på att det är mycket roligare att springa iväg med apporten än att lämna den till mig i utbyte mot köttbulle. Hahaha vilken busa hon är. Det låter som mycket när jag berättar men tro inte att jag körde lika mycket som de andra, vi tog många lek pauser och vilo stunder.

"Njut medan hon fortfarande är valp" det är precis vad jag gör! :-)

Innan kursen var slut kom mamma och hämtade oss, nu bär det av till värmland. 

Valptitt
Det blev en liten Zenta.
 

Efter två ½ timmar i bil var vi till slut framme hos atengaflus. Trevligt, trevligt. Mycket prat blev det men kul va det att få träffa deras fina Picards. Vad charmiga dom e. Nästan lika charmiga som Kex ;P Fast på sitt sätt förstås. Jag blev kompis med mamma Birka, en jätte trevlig hund. Fast jag tror jag var mer en godis tjej i hennes ögon än en kompis. Jag  hade köttbullar kvar från förmiddagens träning med Kex som Birka lyckades tigga till sig. 
Vi tittade förstås också på valparna, vilka små goingar. Mamma och pappa hade ju betsämmt sig för en fawn tik, det fanns två att välja på. Sen fick dom välja på två namn. Zenta eller Zilva. Det blev en liten Zenta.
Kort kommer....

Nej nu ska jag gå och ta en titt på Kex päls, på jakt efter tovor. Har märkt några stycken den senaste tiden och jag får panik av dom!!! 
 
  

Kommentarer
Postat av: felicia

va roligt att det gick så bra på grundkursen:)



Va sött namn! Zenta <3

2009-08-30 @ 16:57:58
URL: http://trassellica.blogg.se/
Postat av: Lisa och Arwen

vad tråkigt att det blev en miss med inbjudan, jag har mailat min klubb och det är så få anmälda så kursen startar när det har anmält sig fler =(

Jag som ville börja så fort som möjligt.



Vilka roliga moment ni tränade på, jag hoppas vi också kommer köra lite platsliggning i grupp på min kurs. Det kan man aldrig träna nog på.

2009-08-30 @ 17:14:22
URL: http://freewebs.com/lagottoarwen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0